GP Brazílie 2008: Massa vítězí, Hamilton mistrem světa

04.11.2008 | , AUTO.CZ
STYL/auto


Lewis Hamilton se ve strhujícím závěru brazilské velké ceny stal mistrem světa, přestože Felipe Massa v domácím prostředí dominoval. Ferrari zvítězilo v Poháru konstruktérů 2008.

GP Brazílie má již čtvrtý rok nádech jedinečnosti. Při závodě v Sao Paulu se rozhoduje o titulu mistra světa. Letos byla situace před brazilskou velkou cenou opět napínavá. Šampiónem F1 se mohli stát Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) nebo Felipe Massa (Ferrari). Massa jako domácí jezdec zabodoval již v kvalifikaci, v níž zajel skvělé kolo a zajistil si pole-position, mimochodem již třetí v řadě za sebou. Přesto ještě neměl zdaleka vyhráno, protože v průběžném pořadí ztrácel na svého soupeře sedm bodů. To při hře čísel znamenalo, že i v případě Massova vítězství nesmí Hamilton dokončit GP Brazílie lépe jak šestý. Rozhodnuto nebylo před posledním závodem ani v Poháru konstruktérů. Tam držela výhodnější pozici italská stáj Ferrari s náskokem 11 bodů před týmem McLaren-Mercedes.

Aby nebylo napětí před závodem málo, varovali meteorologové před poměrně velkou hrozbou deště. V poledne místního času byla jeho pravděpodobnost ještě 80procentní, ovšem s tím, že by se nemělo jednat o silný déšť. Také vítr ubral na intenzitě a stabilizoval se na nízkých hodnotách a severozápadním směru. Přesto většina týmů již před sobotní kvalifikací rozhodla o rozdílné strategii svých jezdců, aby například v případě vyjetí zpomalovacího vozu nebo nutnosti předčasného přezouvání pneumatik vytěžil z dané situace alespoň jeden z vozů. Jak se nakonec ukázalo, varování meteorologů se naplnila, a tak počasí vedle několika jezdeckých chyb a kolize promluvilo do průběhu brazilské velké ceny.

Přestože GP Brazílie byla osmnáctým a současně závěrečným závodem letošní sezóny, zdaleka ne všichni jezdci už měli v době jejího konání podepsané smlouvy na příští rok. Jedna jistota tu však byla. David Coulthard (Red Bull Racing) se loučil se svou jezdeckou kariérou. Zažil v ní vrcholy i pády a jak přiznal, před zahájením včerejší kvalifikace byl po dlouhé době opět nervózní. Jeho tým mu připravil hezký dárek ve speciálně zbarveném monopostu RB4, na němž místo tradiční modré barvy tentokrát převládala barva bílá.

Start

Dramatičnost posledního závodu sezóny potrhl déšť, který se spustil pouhé čtyři minuty před startem. Na situaci okamžitě zareagoval ředitel závodu Charlie Whiting a rozhodl o odložení startu o 10 minut. Diskutovalo se rovněž o možnosti letmého startu za safety carem, protože ale déšť skončil stejně rychle jako začal a trať zůstala jen mírně mokrá, startovní procedura se odehrála z místa. Každopádně to pro týmy znamenalo přezout jezdcům přechodné pneumatiky. Jak dlouho ale zůstanou tyto speciální pneumatiky na vlhkou trať výhodné, bylo otázkou. Trať totiž byla mokrá jen místy a v průběhu úvodních kol postupně osychala.

Před odjezdem do zaváděcího kola se rozhodli u BMW nechat startovat Roberta Kubicu z boxů. Vlastní startovní procedura měla poklidný průběh. Jezdci vyrazili na trať opatrně a na čele se nic převratného nestalo. Bohužel pro Davida Coultharda došlo v Senna-S ke kolizi mezi ním, Nelsonem Piqutem jr. (Renault) a Kazukim Nakajimou (Williams) a pro první dva jezdce z této trojice tím závod skončil. Na trať vyrazil safety car.

Od pátého kola byla trať opět volná a mohlo se znovu závodit. Pořadí bylo v tu chvíli následující: Felipe Massa, Jarno Trulli, Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Fernando Alonso, Heikki Kovalainen, Sébastien Bourdais, Timo Glock, Mark Webber, Rubens Barrichello ... Dráha zatím zůstávala mokrá, pouze mezi cílovou rovinkou a čtvrtou zatáčkou se objevila suchá místa. To byl dostatečný signál pro to, aby týmy začaly povolávat své jezdce k přezutí na suché pneumatiky. Od 11. kola, v době kdy už ti nejrychlejší absolvovali první pit-stop, se měnilo pořadí na bodovaných místech: Felipe Massa, Sebastian Vettel, Fernando Alonso, Kimi Räikkönen, Giancarlo Fisichella, Lewis Hamilton, Timo Glock a Sébastien Bourdais.

V 17. kole se konečně opatrně jedoucí Lewis Hamilton dostal na konci cílové rovinky před Giancarla Fisichellu a postoupil na pátou pozici, která mu za dané situace zajišťovala titul mistra světa. Do cíle ale ještě zbývalo 54 kol a mohlo se přihodit leccos. Na čele se mezitím odehrával zajímavý souboj o čas mezi vedoucím Felipem Massou a Sebastianem Vettelem, který dostal jasný pokyn z boxů: Jeď naplno, už by nemělo pršet! Tato dvojice se při přetahování o nejrychlejší kolo závodu postupně vzdalovala svým soupeřům, krok s ní držel jen Fernando Alonso. Nejlepší časy se v tu chvíli v důsledku postupně osychající trati pohybovaly na hranici 1:14,4 min.

Ve 27. kole zamířil Sebastian Vettel k mechanikům a Massovi zmizel přímý soupeř v boji o vítězství. Za zády měl se ztrátou 4,2 sekundy jedoucího Fernanda Alonsa, třetí Kimi Räikkönen už byl o 15 sekund pozadu a průběžně čtvrtý Lewis Hamilton ztrácel další 4 sekundy. Pro britského pilota bylo podstatné, že od šestého místa, které bylo pro jeho zisk titulu zlomové, ho dělilo 11 sekund. Navíc ve 32. kole zajel nejrychlejší kolo závodu výkonem 1:14,1 min a srovnal krok s tempem vedoucího Felipeho Massy. Současně byl Lewis Hamilton držitelem dosud nevyšší špičkové rychlosti v závodě (315 km/h).

O mistru světa rozhodly až poslední metry

V polovině velké ceny zahájili jezdci své druhé pit-stopy, ale zásadní změnu v pořadí na čele to nepřineslo. Závod se zklidnil a pořadí se ustálilo takto: Felipe Massa, Sebastian Vettel (ztráta - 3 s, musí ale ještě jednou do boxů), Fernando Alonso (- 8), Kimi Räikkönen (- 18), Lewis Hamilton (- 21). Pro Hamiltona to byla výborná výchozí pozice k definitivnímu zisku titulu. Mark Webber za ním musel ještě k poslední zastávce v boxech, od týmového kolegy Heikkiho Kovalainena se útoku obávat nemusel a na celkově osmého Tima Glocka měl náskok 18 sekund.

Na dramatičnosti získala GP Brazílie opět až v samotném závěru. Do konce zbývalo 12 kol, když začala rapidně stoupat vzdušná vlhkost. Neklamné znamení, že se blíží déšť. Podle předpovědi meteorologů se přeháňka mohla spustit v době posledních dvou nebo tří kol. Schylovalo se také k zajímavému souboji o druhou pozici, kterou doposud držel Fernando Alonso, ale rychle se k němu zezadu blížil Kimi Räikkönen. Ferrari evidentně toužilo po dvojitém vítězství v poslední závodě sezóny. Kromě toho by osmibodový přiděl pomohl úřadujícímu mistru světa předstihnout Roberta Kubicu v průběžném pořadí a bezpečně ho odsunout na konečné čtvrté místo.

Do konce zbývalo šest kol a v Sao Paulu začalo pršet. O kolo později už mířili jezdci do boxů pro přechodné pneumatiky. Nikdo nechtěl podstoupit zbytečné riziko, na trati ale začala být nepřehledná situace o pořadí jezdců. Lewis Hamilton se od mechaniků vrátil na páté pozici, ale zezadu ho nadále ohrožoval Sebastian Vettel. Pokud by si tito jezdci prohodili pozice, přišel by Lewis Hamilton o titul. V 68. kole se to stalo, ale souboj tím neskončil. Vettel aspirantovi na titul nedokázal ujet, ale ani ho nepouštěl dostatečně blízko k sobě. V tu chvíli to pro Hamiltona vypadalo zle. V 71. kole cílovou pásku protnul jako vítěz Felipe Massa a v týmu Ferrari i na tribunách propuklo šílenství. To ještě nikdo netušil, že Timo Glock, jedoucí i za silného deště na pneumatikách do sucha, neudrží svou pozici a Sebastian Vettel i Lewis Hamilton ho v nájezdu do cílové rovinky předjeli.

Lewis Hamilton se ve strhujícím závěru brazilské velké ceny stal mistrem světa a Ferrari zvítězilo v Poháru konstruktérů sezóny 2008.

Konečné výsledky GP Brazílie 2008

Poz. Jezdec               Vůz/Tým                       Čas       
1.   Felipe Massa         Ferrari F2008             1:34:11,435
2.   Fernando Alonso      Renault R28                  - 13,298
3.   Kimi Räikkönen       Ferrari F2008                - 16,235
4.   Sebastian Vettel     Toro Rosso STR3 - Ferrari    - 38,011
5.   Lewis Hamilton       McLaren-Mercedes MP4-23      - 38,907
6.   Timo Glock           Toyota TF108                 - 44,368     
7.   Heikki Kovalainen    McLaren-Mercedes MP4-23      - 55,074
8.   Jarno Trulli         Toyota TF108               - 1:08,463
9.   Mark Webber          Red Bull RB4 - Renault     - 1:19,666
10.  Nick Heidfeld        BMW Sauber F1.08             - 1 kolo
11.  Robert Kubica        BMW Sauber F1.08             - 1 kolo
12.  Nico Rosberg         Williams FW30 - Toyota       - 1 kolo     
13.  Jenson Button        Honda RA108                  - 1 kolo
14.  Sébastien Bourdais   Toro Rosso STR3 - Ferrari    - 1 kolo
15.  Rubens Barrichello   Honda RA108                  - 1 kolo
16.  Adrian Sutil         Force India VJM001 – Ferrari – 2 kola
17.  Kazuki Nakajima      Williams FW30 - Toyota       - 2 kola
18.  Giancarlo Fisichella Force India VJM001 – Ferrari – 2 kola
Závod nedokončili:
19.  Nelson Piquet jr.    Renault R28                  - 71 kol
20.  David Coulthard      Red Bull RB4 – Renault       - 71 kol

 

 

Autor článku

 

Články ze sekce: STYL/auto