Někteří čeští podnikatelé úspěšně čelí konkurenci zahraničních gigantů

24.11.1999 | ,
MAKRODATA A EU


České firmy jsou v některých oborech schopny úspěšně konkurovat zahraničním nadnárodním koncernům

České firmy jsou v některých oborech schopny úspěšně konkurovat zahraničním nadnárodním koncernům. Mnohdy jde o společnosti, které jejich majitelé vybudovali během několika let takřka z ničeho. Dnes úspěšně odolávají konkurenčnímu tlaku velkých mezinárodních firem, které se snaží ovládnout tuzemský trh. Například společnost Dedra , která vyrábí a prodává na tuzemském trhu mimo jiné prací prášky, začala před třemi lety s hrstkou zaměstnanců. "Přesvědčili js

me banku o kvalitě našeho podniku, ta nám pak na rozjezd půjčila peníze," tvrdí její majitel František Černý. V současné době firma ovládá kolem deseti procent trhu se saponáty, má vlastní vývojový program. Další společnost, která díky své expanzivní a agresivní cenové politice čelí zahraničním koncernům je RoBIN Oil. Její majitel Jiří Zoubek v roce 1991 se svým tehdejším kolegou měli počáteční kapitál jen 40 tisíc korun. Dnes firma s obratem téměř sedm milionů korun má větší zisk než její renomovaní konkurenti, jako jsou Agip nebo Aral. Tím ale výčet úspěšných firem, které patří do českých rukou nekončí.

Isolit Bravo v Jablonném nad Orlicí, která má tři spolumajitele - Zdeňka Najmana, Pavla Prokopce a Kvido Štěpánka, který rovněž působí jako generální ředitel společnosti, vyrábí elektrospotřebiče pro domácnost. Výrobky z vlastní vývojové dílny jsou natolik úspěšné, že firma rozšiřuje výrobu a přijímá nové zaměstnance. Isolit rovněž dodává výlisky z plastů pro renomované zahraniční společnosti, jako je Phill

ips či HewlettPackard. V loňském roce se tržby pohybovaly kolem 600 milionů korun a zisk byl zhruba 80 milionů, letošní ukazatele by měly být obdobné. Třinecké firmě Walmark, založené v roce 1990 bratry polského původu Mariuszem, Valdemarem a Adamem Walachovými, se během několika let podařilo vybudovat významné postavení na trhu s potravinářským a farmaceutickým zbožím.

V prodeji nápojů, jako jsou limonády, džusy a přírodní šťávy, loni společnost ovládla zhruba 16 procent trhu. První housle hraje Walmark na tuzemském trhu s vitaminovými a minerálními přípravky, rostlinnými a bylinnými výtažky včetně ústní a vlasové kosmetiky. Aktivní je i na zahraničních trzích především ve východní Evropě kam každoročně vyveze zhruba jednu čtvrtinu své produkce. Walmark patří mezi největší světové obchodníky s mákem. O úspěšnosti firmy svědčí i rostoucí tržby, z 1,133 miliardy korun v roce 1997 na loňských 1,52 miliardy. Přesnou výši zisku představitelé společnosti s odkazem na strategické zájmy firmy nezveřejňují, pohybuje

se podle nich v řádu několika desítek milionů korun.

Zdroj: LN z 24. 11. 1999

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU