Investor, který koupil před dvěma měsíci Investiční a Poštovní banky (IPB), musí v současné době zažívat perné chvíle. Za tuto dobu totiž ceny akcií nejdravější české banky spadly téměř o dvacet tři procent, když se jejich kurs snížil ze 134 korun (k 24. září) na středeční hodnotu 103,70 koruny za akcii. Oproti svému letošnímu maximu ve výši 141 korun, které Investiční a Poštovní banky dosáhly v posledním zářijovém dnu, ztratily dokonce 26,5 pr
ocenta. Tento pokles nebyl podle Jana Rezka z tiskového oddělení banky ničím mimořádným a souvisel s celkovým pohybem bankovních akcií. Výjimkou nebyly podle něj ani cenné papíry České spořitelny a Komerční banky.Očekávání byla přemrštěná
Podle mínění analytiků měla na pád hodnoty akcií vliv řada okolností. Jan Sůsa, analytik ze společnosti Baader Securities, považuje nejvyšší letošní cenu za příliš vysokou. Za růstem akcií banky na přelomu září a října stojí podle analytika Jana Schiessera především tř
i příčiny. Většina z nich se přitom odehrávala v rovině očekávání obchodníků s cennými papíry, kteří odhadovali možné dopady jednotlivých kursotvorných událostí na hospodaření banky. Ty se však v některých případech doposud nenaplnily.Obchodníci na trhu ta
k očekávali, že příznivý vliv na cenu akcií Investiční a Poštovní banky bude mít uvedení cenných papírů do burzovního systému SPAD (Systém pro podporu trhu akcií a dluhopisů). Tam se totiž provádějí obchody s nejlepšími akciemi. Obchodování v systému SPAD mělo zvýšit objemy obchodů s akciemi Investiční a Poštovní banky a tím i jejich likviditu možnost prodeje akcií. Ta však podle analytika Schiessera zůstala nízká. Ceně akcií prospěly zpočátku i zprávy o možném prodeji podílu japonské investiční banky Nomura strategickému investorovi. Od této doby se však neobjevila žádná další nová zpráva o možných zájemcích o Investiční a Poštovní banku ani o probíhajících jednáních. Proto se cena akcií neudržela.Přechodný agresivní nárůst akciového kursu způsobila i výhra společnosti Český Mobil ve veřejné soutěži o licenci na třetího mobilní- ho operátora. V Českém Mobilu vlastní Investiční a Poštovní banka totiž čtyřicetiosmi procentní podíl. Závěrečný sestup hodnoty akcií však není zapříčiněn jen jejich předchozím nad
měrným růstem, ale i špatnými zprávami o hospodaření bankovního ústavu, které se v uplynulých měsících objevily.Za špatné úvěry IPB zaplatila
"Bankovní ústav redukuje odhady svého zisku," říká Sůsa. Zisk za tři čtvrtletí letošního roku totiž nedosáhl plánované výše, a vedení banky se proto rozhodlo snížit svůj původní záměr - dvou miliard čistého zisku - ke konci roku na pouhou jednu miliardu korun.
Ceně akcií rozhodně neprospělo ani hodnocení ratingové agentury Moody's. Ta snížila bance o jeden stupeň výhled do budoucnosti. Podle této renomované ratingové agentury se zvyšuje bance podíl špatných úvěrů. Současně se na zisku banky podílí čím dál víc operací, jakými jsou například prodej cenných papírů a obchodování s devizami, které se v budoucnosti nemusí opakovat "Pravděpodobně za poklesem kursu akcií stojí předpoklad, že na jednu akcii připadne menší podíl majetku při očekávaném zvýšení základního jmění v příštím roce," dodává Sůsa. Přes pád akcií Investiční a Poštovní banky však analytici v současné době nedoporučují tyto prodávat.
Zdroj: LN z 26. 11. 1999



 
				 
								 
								







 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					 Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
						Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
					