Vánoční nákup bez tlačenic? Zkuste internet

07.12.1999 | ,
MAKRODATA A EU


Předvánoční nákupní horečka zasáhla i internetové obchody

Předvánoční nákupní horečka zasáhla i internetové obchody. K nákupu bez tlačenic přes obrazovku počítače se rozhoduje stále více lidí - v tuzemsku se letos počítá s růstem obratu o 250 procent na sto milionů a i zde sehrají roli předvánoční nákupy, ve Spojených státech se m

á oproti loňsku ztrojnásobit počet zákazníků i objem tržeb. Tam už se zákazníci počítají na miliony a tržby v miliardách, tuzemský obchod je zatím skromnější. "Od začátku října, kdy jsme začali s eCity, se tržby dostaly těsně pod hranici jednoho milionu.

Ho

dně se zvýšily v posledních dvou týdnech, kdy přišly i zvláštní vánoční nabídky," sdělila mluvčí eCity Jana Vojtíšková. Prosincový nárůst tržeb čekají i v jednom z největších tuzemských internetových obchodů Vltava. "Ve srovnání s listopadem, kdy u nás nakoupilo 1840 zákazníků zboží za 1,5 milionu korun, by v prosinci měly nákupy ještě mírně vzrůst," říká David Petrla z Computer Press, který Vltavu provozuje. Tento obchod zvýšil ve srovnání s koncem minulého roku svůj obrat na pětinásobek. Výrazně se před Vánocemi mění struktura kupovaného zboží. "Loni si lidé před Vánocemi kupovali hlavně knížky a hudbu.

Letos se prodává elektronika, mobilní telefony a příslušenství. Minulý týden si dokonce jeden zákazník pořídil televizi za 60 tisíc," říká Petra Dulínková ze SHOP.CZ. Při celoročním pohledu na odbyt SHOP.CZ však stále vedou výrazně knihy a elektronika, které dohromady tvoří asi dvě třetiny prodejů. Podle Jiřího Donáta z poradenské firmy Deloitte & Touche zatím sortiment kupovaného zboží v českých virtuálníc

h obchodech odráží situaci v USA zhruba před třemi lety. V současné době se ve Spojených státech před Vánocemi zvýšil hlavně provoz na stránkách nabízejících k prodeji hračky. "To hodně vypovídá i o stavu internetu v té které zemi. Pokud je totiž internet doménou studentů nebo techniků, tvoří třeba hračky zanedbatelnou položku," soudí Jiří Donát. Za nákupy v českých elektronických obchodech se zatím platí především hotovostí za dobírku. "Lidé však čím dál více využívají platební karty nebo účty v Expandia bance," říká Dulínková.

Ve světě vedou platební karty, i přes některá bezpečnostní rizika. Podle výzkumu Cyber Dialogue kartu letos za prvních devět měsíců použilo v USA při svých nákupech 19,2 milionu zákazníků, ve srovnání s 9,3 milionu loni. "Američané jsou v tomto trochu lehkovážnější než Evropané a karty používají naprosto běžně. Jak pojistku využívají třeba různé druhy limitů plateb. Platební nástroje však zatím nejsou ideální a řadu potenciálních klientů to stále odrazuje," soudí Donát. Sestavit žebříček největších českých internetových obchodů a dělat přesnější prognózy trhu je obtížné, protože většina firem své ekonomické údaje nesděluje. Jinak je tomu v USA, kde hlavní firmy informovat musí, protože se s jejich akciemi obchoduje na burze.

Jeden z pos

ledních odhadů od společnosti Boston Consulting Group předpokládá, že si Američané jen v listopadu a prosinci přes počítač koupí zboží za devět miliard dolarů. Oproti loňsku asi dvaapůlkrát více. Ve srovnání s celkovými výdaji Američanů za poslední dva měsíce roku, které se budou pohybovat okolo 190 miliard dolarů, sice na internetové nákupy stále připadá jen zlomek, zákaznický internetový dav v USA však již čítá 23 milionů osob. "Už loni jsme zaznamenali, že se internetový obchod přesouvá od zajímavého experimentu pro spotřebitele směrem k všeobecně přijímané alternativě. Zveřejněná čísla ukazují, že internet již většina lidí považuje za bezpečné místo k nákupům," říká Donna Iucolanová ze společnosti Shop.org, sledující internetové obchody.

Zdroj: MF Dnes z 7. 12. 1999



Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU