Snahy o omezení velkoprodejen jsou neslučitelné s právem EU

14.12.1999 | ,
MAKRODATA A EU


Na západě reguluje obchodní sítě zákon o hospodářské soutěži a jejich výstavbu centrální pravidla o stavebním řízení

Na západě reguluje obchodní sítě zákon o hospodářské soutěži a jejich výstavbu centrální pravidla o stavebním řízení.

Obchodní řetězce zatím v České republice nereguluje žádný konkrétní zákon. Stát se proto snaží zapracovat své návrhy do několika legislativních úprav. "Ministerstvo průmyslu a obchodu vychází z toho, že regulaci podnikání obchodních řetězců není možné provést jediným administrativním opatřením. Proto jsme vypracovali soubor systémových opatření, o nichž se naše ministerstvo i podnikatelské svazy a sdružení domnívají, že zlepší situaci v podnikání na vnitřním trhu, a to především u drobných obchodníků," uvedla mluvčí MPO Dagmar Plachá.

Výstavba supermarketů zatím podléhá pouze schvalovacímu územnímu či stavebnímu řízení a dále hygienickým a pracovním předpisům. Podle odborníků však v současné době záleží na benevolenci jednotlivých měst, co v dané lokalitě dovolí či ne. Centrální úprava výstavby s danými pravidly neexistuje. Plachá však p

otvrdila, že ministerstvo chce sjednotit podmínky pro lokalizaci a výstavbu velkoplošných prodejen. Tato úprava je běžná i v zemích Evropské unie. "Obecně lze říci, že na západě existují v každé zemi centrálně daná pravidla pro výstavbu nových hypermarketů," uvedl Tomáš Drtina z poradenské firmy Incoma Praha. Supermarkety musí splnit řadu kritérií, co všechno je možné v dané lokalitě postavit, a to na základě ekologických, urbanistických a jiných pravidel. Snahy MPO, případně ostatních odpovědných úřadů na další omezení výstavby či rozvoje obchodních řetězců jsou však podle expertů s evropskou legislativou neslučitelné.

Mezi rozhodující předložená opatření například patří návrh na novelizaci zákona o ochraně hospodářské soutěže, uvedla Plachá. Doposud bere Úřad pro hospodářskou soutěž jako hranici dominance na trhu zhruba 30procentní podíl. "I ty největší obchodní řetězce však mají maximálně do deseti procent trhu," podotkl Tomáš Krásný z poradenské firmy Incoma Praha. V rámci poslanecké iniciativy se však

v novele zákona o soutěži objevil nový paragraf o tzv. zneužití ekonomické závislosti. Podle něj by subjekt s ročním obratem přes dvě miliardy korun nesměl po svých dodavatelích požadovat žádná zvýhodnění, jako jsou například slevy, bonusy, poplatky za promoční akce či dlouhé doby splatnosti. Tento návrh však podle expertů diskriminuje především domácí dodavatele a ne supermarkety. Ty si totiž lehce najdou dodavatele v zahraničí, na něž se podobná ustanovení nevztahují. Novelu zákona o hospodářské soutěži bude zítra i s touto pasáží znovu projednávat hospodářský výbor.

Neslučitelné s legislativou EU jsou rovněž některé pasáže v novele obchodního zákona, které konkrétně pro obchod s potravinami stanovují časové limity pro podpis smlouvy s dodavatelem či povinnost zaplatit do jednoho měsíce od dodávky zboží. Ani tento návrh není definitivní, neboť zákon má jít do Parlamentu až v lednu.

Podle odborníků se v ČR často zaměňuje sektor supermarketů jako celek a jednotlivé řetězce. Obchodní sítě zatím zaujímají necelou polovinu trhu, jednotlivé firmy mají podstatně menší podíl. Snahou legislativců je však podle expertů omezit "síťové" podnikání jako celek, nikoliv zamezit konkrétním praktikám konkrétních firem.

Zdroj: HN z 14. 12. 1999

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU