V supermarketech klesají tržby

16.12.1999 | ,
MAKRODATA A EU


Říjen skončil pro obchodníky propadem příjmů, zachránit by je mohly Vánoce

Říjen skončil pro obchodníky propadem příjmů, zachránit by je mohly Vánoce

Ani vysoký nárůst reálných mezd, ani levné potraviny nedokázaly vyburcovat obyvatelstvo k vyšším nákupům. Očekávání obchodníků, že letos vyrovnají ztráty z loňského roku se nenaplňuje. V říjnu podle posledních údajů Českého statistického úřadu došlo k poklesu tržeb v maloobchodu ve stálých cenách meziročně o 1,6 procenta, přičemž v září prodej stagnoval. Propad je podle analytiků

překvapivý: v ekonomice dochází k oživení a k růstu reálných mezd, což by mělo utrácení podporovat. "Poptávku domácností brzdí nevyplacené mzdy a očekávaný růst nezaměstnanoti," uvedl Martin Hlušek z Erste Bank.

Zajímavý je vývoj tržeb v jednotlivých obchodech. Zatímco dosud klesaly tržby výhradně malým prodejnám, v říjnu lidé omezily i nákupy v obchodech se smíšeným zbožím s převahou potravin, tj. například v supermarketech. Oproti září, kdy nákupy v těchto prodejnách vzrostly o 20,6 procenta, v říjnu ve

stejných obchodech vzrostly tržby jen o 12,6 procenta. Některým z nich tržby dokonce klesly, uvádí zpráva ČSÚ. "Lidé mají nyní větší výběr, když už jedou nakupovat autem, dají většinou přednost hypermarketům," uvedl Tomáš Drtina z Incomy Praha. Podle něj tento trend potvrzuje i nejnovější průzkum mezi velkoprodejnami: zatímco supermarkety postihla stagnace, hypermarkety zaznamenávají čím dál větší přízeň ze strany obyvatel.

Největším překvapením na říjnovém výsledku maloobchodních tržeb je výrazné snížení růstu tržeb za potravinářské zboží. I když v posledních měsících dochází k meziročnímu snižování poklesu cen potravin, je to hlavně vlivem nízkých srovnávacích základů, a ne vlivem skutečného nárůstu cen v obchodech, uvedl Marek Ratkovský z České spořiteln

y. Meziroční růst tržeb potravinářského zboží o 3,9 procenta je nejnižší za posledních devět měsíců.

Experti však soudí, že říjový propad tržeb by měl zůstat výjimkou. Lidé si podle názoru odborníků potřebovali vybrat před vánočními nákupy "oddechový čas," a do konce roku už by měly prodeje pouze růst. Ztráty maloobchodu se však nesrovnají ani vánočními nákupy: podle propočtů by musely tržby v posledních dvou měsících roku růst zhruba 20procentním měsíčním tempem. S tím se nepočítá. Za celý rok by měl malo

obchod růst o 1,5 procenta. V roce 2000 má oživení pokračovat. "Příznivě bude působit zpomalení růstu nezaměstnanosti a oživení ekonomiky, které zvýší důvěru spotřebitelů," soudí Martin Čihák z Komerční banky.

Zdroj: HN z 16. 12. 1999

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU