Krajský soud v Ostravě poslal OKD do úpadku na začátku letošního května. Insolvenční návrh na sebe podala sama firma. Uvedla v něm, že má u nejméně 650 věřitelů dluhy dohromady za více než 17 miliard korun a své závazky nedokáže plnit. Majetek firmy nedosahuje hodnoty ani sedmi miliard korun. U soudu už své pohledávky přihlásilo kolem 450 věřitelů.
Ministr průmyslu Jan Mládek (ČSSD) na konci května uvedl, že věřitelem OKD se stal i český stát. Firma totiž nezaplatila část sociálního pojištění. Stát se následně prostřednictvím České správy sociálního zabezpečení stal členem předběžného věřitelského výboru OKD.
Uplatnění takzvané podmíněné pohledávky na budoucí úhradu nákladů je podle ministerstva průmyslu v rámci probíhajícího insolvenčního řízení naopak problematické. Důvodem je mimo jiné věcná nemožnost určení výše těchto nákladů, neboť rozsah ukončení důlní činnosti v jednotlivých těžebních lokalitách v současnosti není dosud přesně znám.
Vedení OKD v pátek oznámilo, že zaměstnanci firmy dostanou výplaty za měsíc červen v plné výši a v řádném termínu. Již ve čtvrtek ale sdělilo, že OKD bude letos potřebovat externí úvěr 700 milionů až miliardu korun, jinak existuje vysoké riziko, že by musela zastavit provoz. Při procesu reorganizace, který firma preferuje před konkurzem, by se podle managementu podnik neobešel bez pomoci státu.
Ministr financí Andrej Babiš (ANO) v pátek ČTK řekl, že stát by mohl při případné reorganizaci finanční pomoc firmě poskytnout. V každém případě ale bude požadovat garance, že o vložené peníze nepřijde.
OKD se dostalo do existenčních potíží kvůli klesajícím cenám uhlí a předluženosti. Nyní v ní i s dodavatelskými zaměstnanci pracuje asi 12.000 lidí. Majitelem OKD je společnost New World Resources (NWR), kterou vlastní skupina Ad Hoc Group (AHG).



Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
