Dohoda stanoví, že horní hranici emisí pro aerolinky bude úroveň z roku 2020, která by v následujících 15 letech neměla být překročena. Aerolinky, které stanovený limit překročí, si budou muset koupit emisní povolenky od jiných odvětví.
V letech 2021 až 2027 bude dohoda založena na dobrovolné bázi, v letech 2028 až 2035 již bude dodržování jejích podmínek povinné. ICAO sdružuje celkem 191 států. Dodržování dohody během dobrovolné fáze již slíbilo 64 zemí zajišťujících zhruba 85 procent mezinárodní letecké aktivity, napsala agentura Reuters.
Dohoda má podle agentury AP podporu leteckého průmyslu, ačkoli přinese aerolinkám značné náklady. Odhaduje se, že zpočátku budou tyto náklady činit 5,3 miliardy dolarů (128 miliard Kč) ročně a do roku 2035 se vyšplhají až na 23,9 miliardy dolarů (579 miliard Kč) ročně.
Civilní letecká přeprava se na celkových emisích oxidu uhličitého podílí zhruba dvěma procenty. Předpokládá se, že počet cestujících v letecké přepravě se do roku 2034 zdvojnásobí, což by bez dosažené dohody mohlo vést k výraznému nárůstu emisí.
Dohoda ratifikovaná ICAO se týká pouze mezinárodních letů, které se na celkové letecké přepravě podílejí zhruba 60 procenty. Emise z domácích letů spadají pod širší klimatickou dohodu, která byla pod záštitou OSN přijata loni v Paříži.
Základním cílem pařížské dohody je udržet vzestup průměrné globální teploty oproti předindustriálnímu období pod dvěma stupni Celsia a co nejvíce se přiblížit hodnotě 1,5 stupně.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
