Reaktorové nádoby jsou stovky tun těžké ocelové konstrukce, uvnitř kterých dochází k atomové reakci. Běžně je v nich tlak kolem 160 barů a teplota kolem 270 stupňů.
Čím déle je ocel ozařována neutrony, tím křehčí se podle německého experta Michaela Sailera stává. V mnoha reaktorech postoupil tento proces rychleji, než se původně myslelo, a proto se podle dalšího odborníka Wolfganga Renneberga voda na chlazení reaktorů předehřívá. V případě jejího použití by pak \"teplotní šok\" pro reaktor nebyl tak velký.
\"Předehřívání znamená: Buď jsou tam už docela velké trhliny nebo není jisté, že proces křehnutí přeci jen nepostoupil rychleji, než se dosud myslelo,\" je přesvědčena expertka na bezpečnost materiálů Ilse Tweerová.
Společnost ČEZ, která provozuje jaderné elektrárny v Temelíně a Dukovanech, ale odmítá, že by k předehřívání vody vedly úvahy o bezpečnosti reaktorových nádob. \"Není to žádné bezpečnostní opatření, ale výsledek neustálého zlepšování,\" sdělil německým médiím mluvčí společnosti. Cílem podle něj je pouze snížit dopady případného nouzového chlazení reaktorové nádoby na její životnost.
Podle německého listu se ve všech šesti reaktorech v Česku voda ohřívá na 55 až 60 stupňů Celsia. V Dukovanech se tak činí od roku 1992, v Temelíně už od spuštění prvního reaktoru v roce 2000.
Voda na chlazení reaktorových nádob se ohřívá také v jaderných elektrárnách na Slovensku, v Belgii, Francii nebo Finsku.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
