Rožná u Dolní Rožínky na Žďársku byla posledním fungujícím uranovým dolem nejen v Česku, ale i ve střední Evropě. Od zahájení těžby uranu na Vysočině letos uplyne 60 let.
V závodě Geam klesnou po březnovém propouštění počty pracovníků ještě jednou, a to po ukončení likvidačních prací na šachtě ve druhé polovině roku, ale převážná část lidí už v závodě zůstane. Rychtařík uvedl, že z Geamu bude standardní odštěpný závod, jaké už má Diamo v Ostravě či v Příbrami a které se věnují zahlazování následků hornické činnosti.
Pracovníci Geamu se budou v oblasti Dolní Rožínky starat o obsluhu čerpacích stanic, rekultivace, obhospodařování a likvidaci odkaliště a podobně. \"Prostě standardní činnosti spojené s odstraňováním následků těžby uranu,\" shrnul Rychtařík.
Diamo bude na Žďársku navíc pro Správu úložišť radioaktivních odpadů (SÚRAO) zajišťovat provoz a údržbu podzemního výzkumného pracoviště Bukov vytvořeného v důlním díle Rožná. Podle dřívějších informací v něm odborníci budou testovat chování hornin a materiálů v podmínkách hlubinného úložiště pro vyhořelé jaderné palivo, které by mělo být v Česku postaveno do roku 2065.
Minulý rok těžili v Rožné horníci uranovou rudu v hloubce až 1200 metrů. Po ukončení likvidačních prací v podzemí z něj přestane závod odčerpávat vodu a důl se samovolně zatopí.
Region kolem Dolní Rožínky se na dopady ukončení těžby připravoval. Noví investoři loni vstoupili do průmyslové zóny sousední Bystřice nad Pernštejnem. Největší z nich, výrobce autodílů Cooper Standard Automotive, začal v červenci stavět nový závod. Slíbil v něm postupně zaměstnat až 450 lidí.
Nezaměstnanost v Bystřici nad Pernštejnem podle ministerstva práce koncem listopadu činila 6,9 procenta. Práci hledalo 385 lidí, zatímco volných pracovních míst bylo ve městě 24. V Dolní Rožínce činila nezaměstnanost 5,6 procenta a v Rožné 4,4 procenta.
Věra Stejskalová dr



				
						Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
					
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					