\"Já za hnutí ANO, za které sedím na ministerstvu dopravy, bych také nerozšiřoval mýto. Musím ale akceptovat fakt, že jde o koaliční dohodu a že je potřeba pokračovat, abychom věděli, co se bude s mýtem dít po roce 2019,\" uvedl Ťok.
Rozšíření zpoplatnění silnic prvních tříd o 900 kilometrů z nynějších 230 kilometrů schválila vláda na návrh ministerstva dopravy začátkem ledna. Rozsah vyplývá z analýzy, kterou si ministerstvo dopravy nechalo vypracovat u firmy Deloitte. Ta zpracovala tři varianty možného rozšíření zpoplatnění, kromě uvedené pak ještě možnosti rozšíření o 76,1 kilometru, respektive o 474,1 kilometru silnic prvních tříd. Společnost přitom jako optimální označila střední variantu rozšíření o 474,1 kilometru.
Ministerstvo se nicméně přizpůsobilo dřívějšímu usnesení vlády, které požadovalo rozšíření alespoň o 850 kilometrů. Toto rozhodnutí ale dnes kritizoval prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák, podle kterého by bylo efektivní počet zpoplatněných kilometrů rozšířit o doporučených 474 kilometrů. Mýto je podle něj možné chápat jako druh daně a nemělo by se stát předmětem politické hry.
Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun, za loňský rok 9,89 miliardy korun.
Jednotný celostátní mikrovlnný systém podobně jako v Česku funguje v pásu zemí od Itálie, přes Rakousko, Polsko a Bělorusko. Naopak satelitní systém využívá Německo a Slovenko, Maďarsko a částečně i Belgie, která jej kombinuje s mikrovlnou variantou. Lokální mikrovlnné systémy pak podle studie společnosti Inoxive slouží ke zpoplatňování dálnic například ve Španělsku, Francii, Británii a Skandinávii. Unikátní systémy provozuje Švýcarsko, kde se kamionové mýtné platí podle počtu kilometrů na tachometru kamionů.
S ročním výnosem necelých deseti miliard korun se český mýtný systém ve výnosech podobá polskému systému, přestože délka polské zpoplatněné sítě je zhruba dvojnásobná (2917 km). Naopak na sousedním Slovensku se v roce 2015 vybralo na mýtném zhruba pět miliard korun. V témže roce mýtný systém v Rakousku vybral podle Inoxive 34 miliard korun a v Německu s více jak 15.000 zpoplatněnými kilometry komunikací přes 118 miliard korun.



				
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					