Prognóza komise ale zároveň upozorňuje na sílící rizika, která mohou údaje ovlivnit, a to především směrem dolů. Evropa by totiž podle prognózy výrazně ztratila, pokud by byly kvůli narůstajícím protekcionistickým náladám trvale poškozeny instituce, pravidla a praxe mezinárodního obchodu.
Evropská komise materiál předkládá třikrát do roka - v zimě, na jaře a na podzim, slouží jí jako základ pro formulaci postojů i při dohledu na ekonomiky členských zemí. Nyní velmi mírně směrem vzhůru zpřesnila své odhady z podzimní prognózy. Loni v listopadu očekávala na rok 2017 pro celou EU růst hrubého domácího produktu (HDP) o 1,6 procenta a pro země platící eurem 1,5 procenta.
Prognóza ovšem upozorňuje na významnou míru rizika, které může její údaje ovlivnit. Zmiňuje především zatím nejasnou podobu vystoupení Británie z EU a následné vztahy ostrovního království s unií, ale také nadcházející volby v řadě členských zemí EU. \"Ještě se nezformovaly konkrétní obrysy ekonomické politiky nové americké administrativy,\" připomíná text a dodává, že je ovšem očekávána přísnější měnová politika.
Materiál také varuje před případnými protekcionistickými tlaky. \"Kvůli své těsné integraci do světových trhů by Evropa výrazně ztratila v případě trvalého poškození pravidel, institucí a praxe mezinárodního obchodu a finančnictví,\" upozorňuje text prognózy.
Hospodářský růst bude podle předpovědi založen především na soukromé spotřebě, kterou podporuje rostoucí zaměstnanost a růst mezd. Letos a v příštím roce ale míru domácí spotřeby zbrzdí rostoucí inflace. Tu komise v eurozóně na rok 2016 odhaduje na 0,2 procenta, letos by měla zrychlit na 1,7 procenta a v roce příštím by měla činit 1,4 procenta. Pro celou unii prognóza čeká růst inflace z loňských 0,3 procenta na 1,8 procenta letos a 1,7 procenta příští rok.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
