OKD se loni dostalo do insolvence. Věřitelé firmě povolili reorganizaci, jejíž úspěch ale závisí na tom, zda se podaří pro OKD najít strategického partnera. Ten má zajistit provozování dolů a také jejich útlum poté, co se v jednotlivých šachtách postupně přestane těžit uhlí. V Dole Paskov na Frýdecko-Místecku skončí těžba letos 31. března. Odboráři prosazují, aby společnost převzal stát.
Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) už dříve řekl, že vládě navrhne, aby OKD za korunu koupil státní podnik Diamo. Uvedl rovněž, že ministr financí Andrej Babiš (ANO) chtěl tomuto návrhu konkurovat a svěřit OKD státnímu podniku Prisko. Babiš to nepotvrdil, ale řekl, že předloží vládě návrh, jak spravovat černouhelnou společnost OKD v případě, že se investor do konce února neobjeví.
\"Z veškerých finančních analýz vyplývá, že likvidace dalších lokalit OKD bude do budoucna velmi nákladná (odhadem kolem sedmi miliard), a to \'jen\' za technickou likvidaci. Skutečná cena bude mnohem vyšší. Bude závislá na způsobu technické likvidace a na tom, zda bude ložisko přístupné pro další generace,\" napsali v dopise odboráři.
Uvedli, že i přes současné poměrně vysoké ceny uhlí se očekává, že firma bude letos ve ztrátě a vyčerpá celou půjčku 700 milionů korun, kterou jí loni poskytla vláda. Na konci roku společnost OKD požádala vládu o další státní pomoc, až 723 milionů korun na útlum Paskova. Od ukončení těžby do rozhodnutí o technické likvidaci dolu budou podle odborů náklady na jeho udržování ve výši přibližně 25 milionů korun měsíčně.
\"Jsme naprosto pevně přesvědčeni o tom, že je nereálné, aby případný soukromý investor byl ochoten tyto budoucí náklady kalkulovat při svých zájmech o investice do těžby uhlí a máme značné obavy, že v zájmu navrácení svých investic a při zájmu o generování zisků půjde z jeho strany jen o další \'drancování\' nerostného bohatství ve svůj prospěch,\" uvedli odboráři. Proto by podle nich kontrolu nad firmou měl převzít stát.
V OKD se dál těží. I se zaměstnanci dodavatelských firem tam nyní pracuje zhruba 11.000 lidí.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
