V Praze se o provoz vodovodů a kanalizací starají Pražské vodovody a kanalizace, které vlastní francouzská Veolie. Samotná infrastruktura je majetkem města, správcem majetku je městem vlastněná Pražská vodohospodářská společnost. \"Vlastník schvaluje kalkulaci vodného a stočného bez DPH. Když se sníží DPH, tak se sníží automaticky cena,\" vysvětluje Beneš.
Cena vody v Praze by stoupat v následujících letech o více než inflaci nemusela. Mohly by ji však podle Beneše významněji ovlivnit zásahy státu, například pokud by se zásadně změnily environmentální limity a poplatky například za vypouštění odpadních vod. Navýšení cen by také bylo nutné, pokud by se vlastník rozhodl pro větší rozvoj vodohospodářského majetku. \"Vybudování nových sítí a objektů na síti sebou nese nutnost odpovídající tvorby zdrojů v cenách pro vodné a stočné,\" doplnil.
Rozvoj vodárenské infrastruktury se v ČR podle Beneše přes velké investice v posledních letech oproti minulému století zpomalil, připojují se hlavně malé aglomerace. \"U větších aglomerací vidíme významné rozšiřování zejména developerskou činností u Prahy a Brna,\" upozornil.
Loni činily ztráty vody v pražské vodovodní síti 14,2 procenta. To je meziroční zlepšení o 3,4 procenta. Ještě v roce 2000 byly ztráty vody 34,17 procenta a v roce 1996 dokonce přes 43 procent. Vodárenské společnosti z Německa ale ukázaly, že ztráty mohou jít i pod deset procent. Ovšem vždy je třeba masivních investic včetně systematické výměny vodovodních řadů.
Vlastníkem PVK je francouzská firma Veolia. Z tržeb přes šest miliard korun ročně se Praze za pronájem vrací 2,3 miliardy korun a více než miliardu dává každoročně do oprav a údržby provozovaného majetku. Podle předběžných výsledků loni klesl oproti předchozímu roku čistý zisk PVK o sedm milionů korun na 526 milionů Kč při zvýšení obratu na 6,8 miliard Kč. Společnost uvedla, že celý zisk vyplatí jedinému akcionáři, tedy Veolii. Z původní investice se francouzskému vlastníkovi podle Beneše zatím nevrátila zdaleka ani polovina.
drh ktp



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
