Tuzemské automobilky loni vyrobily přes 1,3 milionu aut a určitý potenciál růstu podle Wojnara stále mají, rozhodně ale nebude dvojciferný. \"V některých trzích eurozóny, a nejenom v Německu, sice ještě budou nárůsty, ale už to nebude tak strmé. Pochopitelně je to různé země od země. Vidíme například růst v Rusku a zotavuje se situace na Ukrajině, což je pozitivní proti posledním letům,\" řekl ČTK.
Vedle slabší poptávky může být limitem růstu i nedostatek pracovní síly a její omezená schopnost migrace mezi regiony v ČR. Svou roli hraje i modelová politika, respektive cykly, v kterých automobilky přichází s novými modely.
Konec intervencí ČNB na slabší kurs koruny vůči euru automobilky nepřekvapil, a podle Wojnara se žádné velké drama neodehrává. \"Myslím si, že letošní rok bude o tom, že se koruna může pohybovat oběma směry. Pro nás je důležitá předvídatelnost a my konzistentně jsme pro to, aby ČR měla přijaté euro jako měnu a toto politické rozhodnutí bude nutné dříve nebo později přijmout,\" dodal.
V prvním čtvrtletí automobilky vyrobily 387.342 osobních aut, což je o 10,7 procenta víc, než loni. Podobně rostl i segment dodavatelů automobilových dílů. \"První tři měsíce dodavatelé zachytili velice slušně. Dlouhodobě je otázka, jak se dokážou připravit na změny v oboru, tedy na elektrifikaci a nové trendy,\" podotkl.
Na konci prázdnin by měli zástupci autoprůmyslu podepsat s vládou Pakt pro budoucnost automobilového průmyslu. Ten by měl řešit nastavení podmínek pro zavádění elektromobility, autonomního řízení a digitalizace. \"Chceme intenzivně připravit průmysl a veřejnou správu na proces velkých změn, ale musí splnit svoje domácí úlohy. Bez dobrého mixu finančních i nefinančních podpůrných mechanismů a dobře nastaveného legislativního rámce bude tempo růstu limitované,\" uzavřel.
jsa mal



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
