Skupina VMG, jejímž hlavním vlastníkem je ostravský podnikatel Jan Světlík, se loni dostala do finančních problémů a čtyři z jejích firem - Vítkovice Power Engineering, Vítkovice Gearworks, Vítkovice Envi a Vítkovice Revmont - skončily v úpadku. Celá skupina zahrnuje víc než 20 firem, které mají dohromady zhruba 5500 zaměstnanců.
V současné době už má skupina zastavený majetek za zhruba 553 milionů korun. Předseda představenstva Vítkovic Libor Witassek řekl, že i s novou zástavou bude mít skupina zastavenou necelou polovinu svého majetku. Skupina podle něj chce získat financování na dva roky až pět let. V současnosti má úvěry za 3,8 miliardy korun, s jejichž splácením by mohla mít problémy. Zastavení dalšího majetku je má pomoci vyřešit. Podle Witasska jsou Vítkovice schopny v nejbližších letech své úvěrové zatížení snížit o 400 milionů až miliardu korun.
Se zastavením majetku nesouhlasili někteří menšinoví akcionáři. Podle nich jim představenstvo neposkytlo dostatečné vysvětlení a podklady, ani zdůvodnění o výhodách tohoto kroku.
Witassek řekl, že vedení skupiny jedná také o vstupu případných investorů. \"V tuto chvíli probíhají jednání se dvěma na sobě nezávislými investory o vstupu do skupiny nebo některých projektů ve skupině,\" řekl Witassek. Vítkovice podle něj nejednají ani nejednaly s čínskou společností CEFC, o níž se v souvislosti s investorem pro skupinu také hovořilo. Bližší informace o potenciálních investorech zatím zástupci Vítkovic nesdělili.
Menšinoví akcionáři kritizovali, že se Světlík valné hromady opět nezúčastnil, a byli také proti jeho dnešnímu zvolení do dozorčí rady. Podle nového modelu řízení společnosti je nejvyšším orgánem dozorčí rada, kam spolu se Světlíkem přešli z představenstva i další akcionáři Milan Juřík a Jaromír Šiler. Vítkovice přechod na takzvaný německý model řízení oznámily už loni a Světlík to odůvodnil záměrem oddělit vlastnictví firmy od výkonné funkce.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
