Loni veřejné finance skončily v přebytku 0,58 procenta hrubého domácího produktu (HDP), což byla jedna z nejlepších hodnot v EU. Ta požaduje, aby deficit veřejných financí byl pod třemi procenty HDP.
Podle vládního Konvergenčního programu by veřejné finance měly až do roku 2020 zůstat v přebytku. Letos by měl podle materiálu přebytek klesnout na 0,4 procenta. V roce 2018 by měl přebytek dále klesnout na 0,3 procenta a následně v roce 2019 stoupnout na 0,5 procenta HDP. Tam by měl zůstat i v roce 2020.
Zlepšovat by se měl podle ČNB i celkový vládní dluh, který je tvořen dluhem vlády a dluhy zdravotních pojišťoven, mimorozpočtových fondů a místních rozpočtů. Letos by jeho podíl k HDP měl klesnout na 35 procent HDP z loňských 37,2 procenta. Příští rok by měl klesnout dále na 32,8 procenta HDP. Podle kritérií pro přijetí eura by vládní dluh neměl překročit 60procentní hranici. V absolutní výši by dluh měl podle odhadů ČNB rovněž klesat.
I podle Konvergenčního programu by měl podíl vládního dluhu na HDP v následujících letech klesat. Z letos plánovaných 36 procent HDP by měl klesnout v roce 2018 na 35,3 procenta.
Česká národní banka v nové prognóze, kterou představila ve čtvrtek, zlepšila odhad vývoje české ekonomiky v letošním roce na 2,9 procenta 2,8 procenta odhadovaných v únoru. Pro příští rok ČNB nechala odhad růstu na 2,8 procenta.
Saldo veřejných financí se počítá z rozdílu příjmů a výdajů ministerstev a dalších státních úřadů, měst a obcí, vybraných příspěvkových organizací, státních i jiných mimorozpočtových fondů a firem, veřejných vysokých škol, veřejných výzkumných ústavů, zdravotních pojišťoven, asociací a svazů zdravotních pojišťoven a Centra mezistátních úhrad.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
