Průmyslová výroba v březnu zrychlila meziroční růst na 10,9 procenta z únorových 2,7 procenta. Meziročně po očištění o vliv počtu pracovních dnů byla vyšší o 4,4 procenta. Letošní březen měl proti tomu loňskému o dva pracovní dny více. Dařilo se zejména výrobcům automobilů, pryžových a plastových výrobků a kovovýrobě.
\"Průmysl si i nadále udržuje pozici motoru české ekonomiky a už nyní je nepochybné, že za očekávaným velmi slibným výsledkem HDP za první čtvrtletí bude stát především toto odvětví,\" uvedl analytik ČSOB Petr Dufek. Díky dobrému startu do druhého čtvrtletí, který naznačují zakázky i indexy nálad i nákupních manažerů lze podle něj očekávat, že průmysl potáhne ekonomiku nahoru i nadále.
\"České průmyslové produkci by se mělo dařit i do budoucna. Registrace automobilů v eurozóně sice zpomalují, nicméně to podle našeho názoru nebude mít na automobilky zásadnější vliv. Více tím zřejmě utrpí dodavatelé dílů pro západoevropské výrobce. Automobilový průmysl tedy zůstane hlavním tahounem českého průmyslu i ve zbytku letošního roku,\" uvedla ekonomka Komerční banky Jana Steckerová.
Podle partnera v oddělení Podnikových financí a restrukturalizací PwC ČR Petra Smutného český průmysl těží z přílivu tuzemských i zahraničních zakázek a celkového optimismu v ekonomice. \"Potýká se ale s nedostatkem lidí a neprospívá mu politická nestabilita v Česku ani v zahraniční,\" uvedl.
Analytička Raiffeisenbank Daniela Milučká očekává, že letos bude průmyslová výroba dál nabírat na síle a meziroční tempo růstu by mělo zrychlit k 3,5 procenta proti loňským 2,9 procenta.
\"Nicméně velmi silná data za březen bychom neměli přeceňovat, velmi silný vliv měly příznivé kalendářní efekty. Ty ale byly v případě letošního dubna a května naopak nepříznivé a nebudu překvapen, pokud dubnová výroba, neočištěná o tyto vlivy, vykáže meziroční pokles,\" upozornil hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč.
Aleš Sosnovský mal



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
