\"Odsud z Betzdorfu kontrolujeme 40 satelitů. Máme jich celkem 65, takže podobné středisko potřebujeme i na druhé straně zeměkoule, abychom mohli řídit i zbytek. Takže druhé podobné středisko je v Princetonu ve Spojených státech,\" vysvětluje viceprezident společnosti lucemburské společnosti SES Markus Payer.
Když SES (Societé Européenne des Satelittes - Evropská satelitní společnost) v roce 1985 vznikla, byla prvním privátním provozovatelem družic v Evropě. Zlatou akcii firmy dodnes drží lucemburská vláda.
Dvě flotily družic SES, umístěných na geostacionární oběžné dráze 36.000 kilometrů nad zemí a na střední oběžné dráze okolo 8000 km, nyní vysílají na zem signál více než 7500 televizních kanálů pro několik stovek klientů a zprostředkovávají také datové přenosy.
Za zámečkem u obce Betzdorf, kde mimochodem prožil dětství současný lucemburský panovník Jindřich I., vyrostly na jižním svahu od 80. let minulého století desítky velkých bílých talířových antén a moderní kruhová budova samotného řídícího střediska. Podle Payera je umístění ideální, umožňuje zajistit bezpečnost a nabízí i prostor k případné další expanzi.
Firmu v těchto dnech po řadě let opouští její jediný český zaměstnanec Tomáš Český, odchází do důchodu. Ve společnosti se zabýval kmitočtovým plánováním, tedy zajišťováním, aby se signály z jednotlivých družic navzájem neovlivňovaly a nerušily. \"Všechno se dá koupit, jenom kmitočty se koupit nedají,\" poznamenal před novináři tento týden v Betzdorfu, který v rámci své návštěvy Lucemburska navštívil český premiér Bohuslav Sobotka.
Životnost družic je dána množstvím paliva, které jim umožňuje manévry a tedy udržení se v té pozici, kde jsou potřeba. Přibližně polovinu paliva přitom satelit spotřebuje při prvotním zaparkování na cílovou dráhu. Při \"chytrém\" využívání druhé poloviny paliva k udržovacím manévrům je pak družice schopna sloužit okolo 15 let.
Letos v březnu se družice firmy nazvaná SES-10, dostala do vesmíru při ostře sledovaném startu rakety Falcon 9 americké firmy SpaceX podnikatele Elona Muska. Poprvé byl tehdy opakovaně použit první stupeň nosné rakety.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
