Obnovení štěpné reakce v reaktoru prvního bloku předcházelo několikadenní ověřování a testování zařízení. První generátor by měl být v tomto bloku připojen dnes večer a druhý v noci na čtvrtek. \"Plného výkonu 500 megawattů dosáhne blok do konce týdne,\" uvedl Bezděk.
Dukovany s celkovým instalovaným výkonem 2040 megawattů pokrývají pětinu spotřeby elektřiny v ČR. Odstávka čtvrtého bloku potrvá 120 dní.
V prvním bloku udělali specialisté během odstávky velký rozsah prací. Kromě kontrol a výměny pětiny jaderného paliva za čerstvé uskutečnili 45 významných technických akcí. \"V souladu s plánem úspěšně proběhla například kontrola tlakové nádoby reaktoru, teplosměnných ploch parogenerátorů, výměna potrubních tras superhavarijních napájecích čerpadel,\" uvedl mluvčí. Uskutečnila se také modernizace centrální čerpací stanice, kvůli níž musely v elektrárně 50 dní stát dva bloky.
Náročné bylo podle mluvčího rovněž ověření stavu generátoru, kvůli němuž muselo být zařízení vážící 174 tun přepraveno do plzeňského závodu jeho výrobce a pak zpátky do elektrárny. \"Výsledky prokázaly jeho dobrý stav,\" uvedl Bezděk.
Elektrárna potřebuje letos získat nové povolení provozu ke třem ze svých čtyř bloků; pro první blok už povolení má od loňského března. Aktualizovanou dokumentaci pro druhý blok Dukovan chtějí energetici předat Státnímu úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) do konce měsíce. \"Současně zpracovávají dokumentaci k žádostem na další dlouhodobý provoz pro bloky tři a čtyři,\" doplnil Bezděk.
Vloni dodala elektrárna do sítě 11,954 terawatthodiny (TWh) elektřiny. Od zahájení provozu v roce 1985 už z Dukovan plynulo téměř 411 TWh, což je množství elektřiny odpovídající sedmileté spotřebě všech domácností i průmyslu v Česku.



 
				







 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					