\"Pro spotřebitele je určitě doporučením, aby nevozili ze zahraničí tepelně neopracované masné výrobky, které mohou být pro domácí populace zvířat z hlediska nákazy velmi rizikové,\" řekl Toman.
O tom, že se virus vyskytuje v nedalekém okolí, jako je Polsko nebo Ukrajina, podle Jandejska prakticky všichni věděli. \"Chovatelé jsou díky tomu dobře informováni o všech nebezpečích, která s morem souvisí, a zároveň i se způsoby ochrany chovu. Velmi důležité je vystupňovat biologickou ochranu na maximální možnou úroveň. Prioritou je zabránění kontaktu zvířat v chovech s divokými zvířaty nebo s materiály, ke kterým měla divoká zvířata přístup,\" dodal prezident agrárníků.
Malí chovatelé prasat by si pak měli uvědomit, že se choroba šíří i prostřednictvím kontaminovaných potravin. \"Krmení prasat zbytky potravin je sice i za běžného stavu zákonem zakázáno, momentálně je ale dodržování tohoto zákazu ještě mnohem důležitější dokonce i v malochovech,\" varoval Jandejsek.
Výskyt choroby na českém území může podle něj omezit obchod s prasaty a zvýšit chovatelské náklady. \"Důležitou informací pro všechny spotřebitele je fakt, že není žádný důvod k panice nebo k jakýmkoli obavám z konzumace vepřového masa, a dokonce ani toho z divokých prasat,\" uzavřel prezident.
Počty chovaných prasat v ČR dlouhodobě klesají. Podle veterinárních údajů se loni chovala ve 2154 hospodářstvích v 1,35 milionu kusech. O rok dříve jich bylo 1,45 milionu, v roce 2012 pak například 1,73 milionu. Nejvíce se chovají na Vysočině a ve středních Čechách, naopak nejméně v Karlovarském kraji.
Do zemí mimo Evropskou unii se loni z ČR podle náměstka ministra zemědělství Jiřího Šíra vyvezlo živých prasat a vepřového za 60 milionů korun, letos za první čtvrtletí více než za 12 milionů korun. Dopad na agrární obchod by tak podle něj neměl být výrazný.



 
				







 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					