Generální ředitel Vítkovic, a. s., Libor Witassek řekl, že klíčová firma Vítkovice Power Enegineering (VPE) způsobila minimálně dvě třetiny až 80 procent ztrát, které vznikly v insolvenci. \"A původní příčiny, proč vůbec došlo k těm insolvencím, souvisí z velké části s projektem Yunus Emre v Turecku, kde my jsme do poslední chvíle čekali, jestli se s tureckou stranou domluvíme na řešení a jestli Power Engineering dostane peníze. V tuto chvíli tam eviduje pohledávky po splatnosti ve výši 54 milionů eur, to je řádově 1,3 miliardy korun, které ta firma nebyla schopna unést,\" řekl Witassek.
Před pěti lety se v Turecku začala stavět elektrárna, která ale dosud nefunguje. Uhlí dodávané z blízkého dolu totiž neodpovídá kvalitě, na jakou byly kotle elektrárny stavěny. Situaci ztěžuje skutečnost, že po loňském pokusu o puč v Turecku holding Naksan, do nějž Adularya patří, skončil v rukou státu. VPE byly hlavním dodavatelem projektu.
Witassek řekl, že Vítkovice jednají s potenciálními investory, mezi nimiž jsou i čínské firmy. \"Jednáme o společných projektech v energetice, jednáme o společném zapojení v Turecku,\" řekl.
Vítkovice, a. s., jsou jádrem původní struktury holdingu. Celá skupina, jejímž hlavním vlastníkem je ostravský podnikatel Jan Světlík, zahrnuje víc než 20 firem, které mají dohromady téměř 4000 zaměstnanců. Loni se několik společností z holdingu dostalo do finančních problémů a skončilo v úpadku: kromě VPE ještě Vítkovice Gearworks, Vítkovice Envi a Vítkovice Revmont. Revmont ale nespadá pod Vítkovice, a. s. Z holdingu se letos vyčlenila společnost Hutní montáže, kterou Vítkovice prodaly společnosti E-Invest podnikatele Martina Ulčáka.
Celá strojírenská skupina vytvořila v loňském roce konsolidovanou ztrátu přibližně 5,3 miliardy korun, v roce 2015 činila ztráta zhruba 82 milionů korun. Způsobily ji hlavně insolvence firem ze skupiny, oprávky a kroky, které s insolvencemi souvisejí. Skupina loni dosáhla tržeb ve výši zhruba 8,5 miliardy korun, což bylo asi o 2,3 miliardy méně než v předchozím roce.



 
				







 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					