Na co si dát pozor, než si koupíte dovolenou

14.07.2017 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Nechali jste plánování letošní dovolené na poslední chvíli, nebo ještě čekáte na nejvýhodnější ceny zájezdů Last Minute do vámi vybrané destinace? Na co si dát pozor při vybírání a nákupu zájezdů.

Ještě jste se nerozhodli, kde budete letos na dovolené relaxovat a určitě se nechcete vydat na cesty po vlastní ose? Taky možná doufáte, že ceny budou ještě příznivější. Poradíme, k čemu přihlédnout při výběru a nákupu vhodného zájezdu a čeho se raději vyvarovat.

Cestovní kancelář a cestovní agentura

Zdají se vám nabídky zájezdů na prosluněná místa i jejich organizátoři stejní? Možná na první pohled – všichni obchodníci se zájezdy mají své webovky i kamenné pobočky. Základní rozdíl je ale v tom, že část zájezdů prodávají cestovní kanceláře a další díl patří cestovním agenturám. A právě v tom se liší. Organizace nabízených zájezdů je koncesovaná činnost, ke které je nutné povolení státu. Pokud jsou splněny všechny podmínky, pak koncesi vydá Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky, a pokud je získána, pak zájezdy nabízí cestovní kancelář.

K provozu cestovní agentury nepotřebujete žádná povolení, je to volná živnost. Pokud si tedy někdo chce zařídit cestovní agenturu, postačí ohlášení na místně příslušném živnostenském úřadu. Pak může obchodovat se službami v cestovním ruchu, tedy třeba prodávat letenky, jízdenky, ubytování v hotelích. Organizovat ale cestovní agentura zájezdy sama nesmí. Pouze zprostředkovává zájezdy, které organizuje cestovní kancelář.

Rozdíl je v pojištění

Z médií občas slyšíme, že nějaká cestovní kancelář zkrachovala a část klientů na dovolenou vůbec neodjela. Jsme tedy před krachem cestovky, u které si koupíme zájezd, vůbec nějak chráněni a dostaneme své peníze za zájezd zpět? Odpověď je u cestovních kanceláří kladná. Naše zákony chrání klienty cestovek hned nadvakrát: cestovní kancelář, která není proti úpadku pojištěna, zájezdy prodávat nesmí. A koncesi k provozování cestovní kanceláře skutečně nezíská od ministerstva každý.

Pro nás klienty je důležité, že pojištění cestovky zabezpečuje návrat klientů z míst, kam je cestovní kancelář odvezla, a ti, kteří ještě neodjeli, dostanou své peníze za zájezd zpět. Jestliže musíte kvůli krachu cestovky opustit rekreační destinaci neplánovaně dřív, pak budete také odškodněni. I když většina kanceláří mezi dokumenty, které k zájezdu dostanete, kopii uzavřeného pojištění proti krachu přikládá, vždy se pro klid duše přesvědčte, jestli je cestovka skutečně pojištěna.


Speciál pro vaši dovolenou:


Ústně i odkliknutím

Většina smluv o zájezdu bývá sjednána písemně, to znamená, že na ní musí být podpisy strany zájezd prodávající a kupujícího. Není to ale pravidlem. Smlouvu můžete uzavřít také ústně anebo odkliknutím několika položek v internetovém formuláři. Zde je ale dobré si dávat pozor.

Jestliže neuzavřete smlouvu písemně, pořadatel zájezdu, tedy cestovní kancelář vám musí připravit písemné potvrzení, kde nesmí chybět tyto povinné údaje: musí na něm být jasně vymezeno, kdo smlouvu uzavírá (vy a cestovní kancelář), co je vlastně prodáváno, tedy uvedení místa zájezdu, jeho délka a cena. Naprosto nezbytné je, abyste měli černé na bílém, kolik vás bude stát odstoupení od kupní smlouvy, tedy stornopoplatky.

Je vám asi jasné, že tato smlouva naskýtá řadu momentů pro improvizaci a pokud nemáte srdce dobrodruha, bude lepší ještě trvat na tom, aby vám v cestovce potvrdili podrobnosti o ubytování. Může to být kategorie hotelu, jeho vybavení nebo třeba jistota (vyloučení) výhledu na moře. U zajištění stravování je to podobné. Pod pojmem snídaně či večeře si skutečně každý můžeme představovat něco jiného. Moment překvapení také může přinést stravování dle místních zvyků. Je tedy dobré se předem ujistit, že jídlo bude připravováno podle českých (nebo místních) zvyklostí.

Cestovka ale nemusí vše vypisovat. Stačí písemný odkaz na katalog, kde bude vše uvedené zmíněno, a který samozřejmě dostane klient k dispozici. Cestovka se tedy nesmí těmto údajům vyhýbat. Když se na místě servis liší, můžete ho vyžadovat, nebo žádat slevu.

Organizátor zájezdu musí klientovi všechny upřesňující informace, které se týkají ubytování nebo odjezdu na zájezd zaslat nejméně sedm dní před odjezdem do cílové destinace.



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.