\"Podobné propady, někde ještě větší, zaznamenala téměř celá Evropa včetně Polska (největšího producenta jablek na kontinentu), Itálie, Německo i Rakouska. Proto to letos nemusí být tak, že bychom byli dražší než dovozová jablka,\" uvedl Schwarz. Podle obou firem na tom jsou ještě mnohem hůře hrušky, švestky a třešně.
Nová jablka se objeví až začátkem srpna. Podle obou sadařů mohou některé české odrůdy vydržet na trhu jen do Vánoc. Podle Schwarze nebudou mít velkoobchody zájem. \"Už ví, že české jablko nebude (k dostání), nebo bude dražší a ty velcí už začali koukat po Evropě, kde by se dalo něco koupit, nebo možná i v Jižní Americe,\" uvedl Schwarz.
Letošní produkci odhadl na polovinu, na zhruba 400 tun. Sady Nebílovy budou letos také nanejvýš na polovině obvyklé úrody, tedy na 150 tunách.
Sadaři chtějí letos prodat veškerou produkci ze dvora nebo do malých obchodů a škol. \"Z 99 procent nebudeme oslovovat velkoobchody, protože jim nebudeme mít co nabídnout,\" uvedl Schwarz. Ceny pro maloprodej zůstanou u obou firem stejné jako loni, tedy od osmi do 20 Kč/kg. \"Vydělat se na tom nedá. Musíme být hodně šikovní, abychom neprodělali moc,\" uvedl Schwarz, jehož firma je stoprocentně ovocnářská. Má tři obchody a připravuje čtvrtý, dodává také jednotkám zelinářů. Ze dvora prodá 80 procent, ještě více chtějí takto prodat Sady Nebílovy, které navíc dodávají 20 školám a nově plzeňskému Makru, které platí lépe než velkoobchody.
Sadaři dále uvedli, že vinou změn počasí přibývá odolnějších škůdců, a pěstitelé proto musí razantněji a častěji stromy stříkat. Ovocnáře postihne každým rokem nějaký problém, řekli. Lépe jsou na tom firmy, které mají více činností, například zemědělská skupina Lukrena, kam patří Sady Nebílovy. Jablka pak mohou dotovat z výnosů pěstování řepky a kukuřice, což jsou podle Zikmundové v současné době jediné dvě ziskové plodiny.
Ovocnářská unie už začala jednat o finančních kompenzacích. \"Musí na to být politická vůle. Nevíme, je před volbami,\" dodal Schwarz.



 
				







 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					 Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
						Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
					