Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?

27.07.2017 | Lucie Mečířová, Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


Internetové bankovnictví je hojně využíváno převážně mezi mladými lidmi. Ulehčuje to čas a čas jsou přece peníze. Bohužel plno z nich také zapomíná na důslednost, která se může řádně prodražit. Kdy vám hrozí u internetového bankovnictví nebezpečí?

Na rozdíl od mladých naprostá většina starších internetové bankovnictví zcela zavrhuje. Raději si zajdou vybrat peníze na nejbližší poštu a za výpis z účtu si připlatí. ,,Uložené“ peníze na internetu totiž berou jako vysoce rizikovou záležitost a tento názor v nich navíc podporují i televizní noviny, které pravidelně vysílají reportáže o útoku hackerů. Právě média nám ale často mohou zkreslovat realitu. Jak je to tedy doopravdy?

Jak zabezpečit internetbanking?

(zdroj: pixabay) 

Výhody internetového bankovnictví

Pravděpodobně největším benefitem je jeho dostupnost. Řadě klientů je v bankách IB nabízeno již při založení účtu. Někdy je zcela zdarma, jindy za menší poplatek. Pro zákazníky je pak ale na oplátku dostupné non stop, čili 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Výjimky tvoří pouze odstavení od dané banky z technických důvodů, které je ale vždy ohlášené předem, anebo také v některých případech vypršení platného certifikátu zákazníka.

Přes IB pak můžete volně nakládat se svými penězi. Zadáváte platby, trvalé příkazy, kontrolujete výpisy apod. Děláte v podstatě všechno, s čím byste za jiných okolností museli do banky anebo na poštu. Navíc i podstatně ušetříte. V případě problémů je také k dispozici infolinka, která je povinná vám pomoci, pokud je to v jejich silách.

Vykradení účtu z pohledu bank

Pokud se bavíme o zabezpečení internetového bankovnictví ze strany samotné banky, pak je důležité zmínit, že je neustále optimalizováno a zlepšováno. Často do zdokonalování padnou i miliony korun a důvod je prostý. Jakékoliv vykradení účtu postihne i samotnou pověst a reputaci banky, o což instituce rozhodně nestojí. Zabezpečení tedy odpovídá mezinárodním standardům a riziko z této strany je tedy skutečně minimální.

V naprosté většině případů, kdy k vykradení účtu a odcizení peněz dojde, je vina bohužel na straně samotného uživatele.

Základní zabezpečení internetbanking

Banky nám nabízejí širokou škálu zabezpečení. Pokud chceme ochránit své těžce vydělané peníze, měli bychom jich využívat plně, ne jen z části. Nastavení zabezpečení je totiž především na nás. Jak vypadá?

  • Stránka, přes kterou se od IB přihlašujete, je ověřována SSL certifikátem se šifrováním.
  • Identifikace/autentizace klienta – zajišťuje přístup do IB, nutné je ID nebo nick a samozřejmě platné heslo. U některých bank (např. KB) je také nutný platný certifikát.
  • Autorizace pokynů – změny nastavení IB, zadání trvalých příkazů k úhradě apod. jsou chráněny jednorázovým autorizačním kódem, který prostřednictvím SMS přijde na zadané číslo klienta.

Kompletní zabezpečení pak slibuje tzv. čipová karta společně s klientským certifikátem. Pomocí čtečky připojené k počítači lze díky ní jasně rozpoznat uživatele.

Jak mohou hackeři vykrást IB?

Je naivní domnívat se, že si hackeři vyhlédnout finančně zabezpečené lidi s nadprůměrně vysokým platem. Riziko je stejné pro všechny. Je jen na vás, jak se k němu postavíte.

Nejčastěji se můžeme setkat s tzv. phishingem. Řadě uživatelů pak přijde email, kde jsou z nějakého důvodu žádáni o změnu hesla. Naivní klient pak buď přihlašovací údaje odešle rovnou emailem, anebo se je pokusí změnit na falešné webové stránce pro přihlašování, která mu hackerem také byla zaslána. Stačí jen trocha naivity a katastrofická ztráta je na světě. Přesné heslo po vás banka nikdy chtít nebude a už vůbec ne po emailu přes seznam.cz apod. Podobně to funguje i prostřednictvím SMSshing. Akorát jsou po vás citlivé údaje vyžadovány přes SMS.

Další metodou je pak nabourání se do počítače a odpozorování hesla. Tomu lze předejít aktualizováním antivirů a samozřejmě i nenavštěvování rizikových a pofidérních webů – obvykle s pornografií.

Jak nejlépe zabezpečit internetové bankovnictví?

Banky již dnes odmítají hradit škody, které si klient příliš důvěřivým chováním způsobil sám. Proto je nutné vykradení internetového bankovnictví předcházet. Jaké kroky je třeba udělat?

  • Nastavte si nižší hranici denních, a pokud je to možné, tak i týdenních limitů pro platby i výběr.
  • Pravidelně měňte heslo a rozhodně si ho nikam nezapisujte.
  • Reagujte pouze na emaily, které vám dojdou do schránky v IB.
  • Nikomu nesdělujte své přihlašovací údaje a ani pin.
  • Na IB se přihlašujte pouze z domu.
  • Pravidelně aktualizujte antivirové programy a zabezpečení PC.
  • Při problémech co nejrychleji zablokujte účet!
  • Hesla nemějte uložená v počítači ani v mobilu při přihlašování.
  • Nechoďte na rizikové internetové stránky.
  • Používejte Mozilla Firefox, který patří k nejbezpečnějším prohlížečům.



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.