Státní Statoil, který je největším norským producentem ropy a zemního plynu, letos zintenzivnil prospekci v Barentsově moři. Očekává se totiž, že těžba ze severomořských ložisek začne v polovině 20. let klesat. Společnost si hodně slibovala od severního pole Korpfjell, nenalezla v něm však žádnou ropu a množství zemního plynu bylo pod hranicí komerční využitelnosti. Jde o oblast, o níž Norsko v minulosti vedlo spor s Ruskem.
\"Výsledky jsou pro nás samozřejmě zklamáním, je však příliš brzy dělat závěry ohledně dopadu na prospekci v jihovýchodní části Barentsova moře,\" uvedl podle agentury Reuters ředitel Statoilu pro prospekci v Norsku a Británii Jez Averty.
Přitom Statoil očekával, že v nalezišti objeví až 250 milionů barelů ropného ekvivalentu, a partnerská firma Lundin Petroleum odhadovala dokonce přes miliardu barelů. Výsledkem je 40 až 75 milionů barelů ropného ekvivalentu, neboli 6 až 12 miliard metrů krychlových plynu, a to není množství ospravedlňující komerční rozvoj. Nicméně obě firmy budou v prospekci v oblasti pokračovat.
Vrt v poli Korpfjell byl čtvrtým z pěti, které si Statoil naplánoval v létě, a současně třetí, který nepřinesl obchodně využitelný nález. Při jednom z pokusů bylo objeveno menší množství ropy.
Kromě Statoilu a Lundin Petroleum se na prospekci naleziště Korpfjell podílejí Chevron, ConocoPhillips a Petoro.
\"Nalézt komerčně využitelné ložisko plynu v těchto odlehlých oblastech je téměř nemožné,\" soudí makléři investiční společnosti DNB. Naopak analytik Sparebank 1 Markets Teodor Sveen-Nilsen výsledky prospekce označil za neuspokojivé, ale ne katastrofální. \"Špatné to bude, až když v příštím roce vyjdou nasucho i další vrty,\" dodal.
Norsko se letos vrhlo do největšího průzkumu v pobřežních vodách od 90. let, kdy byla prospekce na šest let úplně zastavena. Předpokládalo, že v dosud neprobádaných ložiscích v Barentsově moři by mohlo být více než 17 miliard barelů ropy a zemního plynu, což představuje téměř 65 procent z dosud neprozkoumaných zdrojů na území Norska. Produkce ropy se v této skandinávské zemi od roku 2000 snížila o polovinu.



Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
