Členové Svazu provozovatelů venkovní reklamy oblepili na konci minulého týdne reklamní plochy u dálnic vlajkami ČR. Chtěli tak upozornit na údajnou nesmyslnost nové úpravy. Svaz přitom spoléhá na to, že česká vlajka jakožto státní symbol se nesmí odstraňovat.
Podle zjištění ÚAMK je u českých dálnic 875 billboardů, které mají majitelé do pátku odstranit. Pokud tak neučiní, hodlá je odstranit Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Náklady pak bude vymáhat po majitelích poutačů nebo pozemků, na kterých stojí. Jejich odstraňování ale může trvat měsíce, připustil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Podle prezidenta svazu Marka Pavlase je zákon zbytečný, nepraktický, v některých ustanoveních nesmyslný a především jeho přijetí odporuje ústavě. Tvrdí, že jim stát podnikání bez náhrady zakazuje navzdory platným povolením a licencím. Situaci může ovlivnit i stížnost 17 senátorů, kterou podali k Ústavnímu soudu a která napadá novelu zákona.
Zákaz billboardů do 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy zavedla novela zákona o provozu na pozemních komunikacích z roku 2012, jež stanovila pětileté období pro vyřešení možných sporů mezi provozovateli venkovní reklamy. Jedinou výjimkou jsou reklamní plochy pro dálniční motely a restaurace, ale i ty mají nastavenu bezpečnou vzdálenost. Podle dřívějšího vyjádření Svazu provozovatelů venkovní reklamy by mělo od hlavních silničních tahů postupně zmizet na 3000 billboardů ze zhruba 25.000, které v Česku jsou.