\"Potřebujeme správný právní rámec. Není přípustné, aby nadnárodní společnosti v nových zemích, v nichž je produktivita 80 procent, vyplácely 25 procent. To je skandální,\" řekl generální tajemník Evropské odborové konfederace (ETUC) Luca Visentini. Podle něj o srovnání podmínek musí usilovat nejen odboráři ve firmách, ale přispět k němu musí i Evropská komise a vlády jednotlivých zemí.
Také podle předáka rakouské odborové centrály ÖGB Ericha Foglara musí odboráři po celé Evropě důsledně bojovat proti mzdovému a sociálnímu dumpingu a tlačit na vedení sedmadvacítky, \"aby konvergence konečně byla cílem EU\". \"Nové země nesmějí mít nižší mzdy, to není fér... Zaměstnanci v zemích kolem nás (kolem Rakouska), kteří mají stejné pracovní podmínky, musí mít stejnou mzdu,\" řekl Foglar.
Podle šéfa německé odborové centrály DGB Reinera Hoffmanna není přípustné, aby zaměstnavatelé z bohatších unijních států zneužívali situaci v chudších zemích. \"Není přijatelné, aby velké německé koncerny situaci v ČR i jinde trvale zneužívali, lidi platili hůř pod jejich výkonem a produktivitou a doma hrozili, že když se zvýší mzdy, půjdou jinam,\" řekl Hoffmann. Dodal, že odbory musí postupovat společně a růst mezd prosazovat. \"Evropa potřebuje lepší výdělky,\" uvedl.
Podle předsedy Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josefa Středuly mezi starými a novými členskými zeměmi stojí \"mzdová železná opona\". Uvedl, že sociální práva by měla upravovat evropská směrnice. Zakotvit by měla mimo jiné právo na vyjednávání a respekt k zaměstnancům, míní Středula.
Podle předáka nejsilnějšího odborového svazu KOVO Jaroslava Součka český pracovník vydělává 27 procent hrubého příjmu svého německého kolegy, po zahrnutí cen v obou zemích příjem odpovídá 42 procentům.
\"Začali nás s mzdami dobíhat i předbíhat země, u nichž bychom to nepředpokládali. Léta se tu mluvilo o tom, že ČR je díky levné práci konkurenceschopná. Za rakouské či německé částky si koupíte dva až tři české zaměstnance,\" podotkl Středula.
ktk rot



Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
