Svatba v zahraničí: co budete muset zařídit?

04.07.2018 | , Finance.cz
Spotřebitel


Plánujete svatbu a uvažujete o tom, že byste si své „ano“ řekli někde na pláži u moře na dovolené? To samozřejmě můžete, ale náročné byrokracii se nevyhnete.

Pokud se chcete ženit nebo vdávat mimo Českou republiku, máte hned několik možností, jak svatbu v cizině zařídit. Hned první možností a tipem zároveň je využití služeb svatebních agentur, které se specializují na svatby v zahraničí. Jednoduše si u nich zařízení zaplatíte a není, co řešit. Bohužel se ale jedná o nejdražší možné řešení. Na druhou stranu ale ušetříte nervy i čas.

Sňatek v cizině

Další z možností je nechat si obřad (popř. i fotografa) zprostředkovat cestovní kanceláří. Zde bude výsledná cena o něco levnější, protože si přece u cestovky zakoupíte i zájezd na dovolenou, kde proběhne obřad. Jenže ne u všech s něčím takovým můžete počítat. Důležité je se především poptat, najít hned několik firem, porovnat jejich služby, ceny apod.

Poslední, ale za to pravděpodobně nejlevnější možností, je pak vyřizování na vlastní pěst. Jedná se sice o ekonomické řešení, ale počítejte s tím, že bude třeba vynaložit velké úsilí a pevné nervy a v neposlední řadě mít i dobré jazykové znalosti k realizaci plánu.

Jak zařídit svatbu na dovolené v zahraničí

zdroj: Shutterstock

Jak zařídit svatbu v zahraničí?

Ať už si svatbu necháte zařizovat od agentury, cestovky anebo činíte na vlastní pěst, budete potřebovat hned několik dokladů. Ještě před jejich sháněním je ale nutné zajít anebo minimálně zavolat na Zvláštní matriku v Brně. Jedná se totiž o jediný úřad v České republice, který řeší zahraniční svatby. Pokud již máte vybranou destinaci, kde chcete spáchat svůj velký den, budete se zde muset informovat o tom, zdali bude uzavřený sňatek platný i na našem území. Jestliže ne, nezbude vám nic jiného, než si najít jinou zemi.

Dále bude nutné obrátit se na zahraniční úřad, pod který spadá místo, na kterém se chcete ženit nebo vdávat. Zde je již třeba alespoň minimálně jazyková znalost. Pokud se vám z tamější instituce nedostane odpovědi, můžete se zkusit obrátit na českou ambasádu anebo na ambasádu vybraného státu u nás, kde by vás měli informovat o přesnějším postupu.

Vyřízení matričních dokladů

Ať už svatbu zařizujete jakýmkoliv způsobem, budete potřebovat hned několik dokladů. S tím rozdílem ale, že agentura vám je zařídí sama. Uzavření sňatku v cizině rozhodně nezačínejte řešit chvíli před odjezdem. Dejte si raději hned několikaměsíční rezervu, abyste získali dostatek času pro sehnání těchto dokumentů:

  • Rodný list
  • Oddací list (pokud jste rozvedení) včetně rozsudku o rozvodu.
  • Úmrtní list bývalého manžela (pokud jste ovdovělí).
  • Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství (zažádejte na matričním úřadě, platí 6 měsíců ode dne vydání a stojí 500 Kč, na vydání má úřad 30 denní lhůtu).
  • Platný občanský průkaz/cestovní pas

Kromě posledního bodu bude třeba všechny dokumenty přeložit do angličtiny nebo do úředního jazyka dané země. Musí se jednat vyloženě o soudní překlad. Dokumenty je pak nutné oskenovat a poslat na zahraniční úřad. Důležité je brát v úvahu i to, že je poté tamějším úředníkům budete předkládat i v tištěné podobě. Tentokrát ale budete potřebovat navíc i apostilu.

Co je apostila?

Jedná se o doložku, kterou musí být stvrzeny veškeré oficiální listiny s úředně ověřeným podpisem, které chcete využít v zahraničí. Apostilu obdržíte na Ministerstvu zahraničí, ale pouze za předpokladu, že jste si na poště koupili kolkové známky. Zde pak počítejte s cenou 100 Kč za kolek, přičemž každá listina vyžaduje svůj vlastní. Pokud ale vámi vybraný stát není členem Haagské úmluvy, budete místo apostily potřebovat tzv. superlegalizaci dokumentu, čili dvojí ověření.

Jestliže se pak v zahraničí hodláte vzít na zastupitelském úřadě ČR, očekávejte správní poplatek ve výši 5000 Kč. U svatby na cizozemském úřadě počítejte také se správním poplatkem v řádech tisíců. Přesnou částku si zjistěte při prvotní komunikaci s institucí.

Jak zařídit svatbu na dovolené v zahraničí

zdroj: Shutterstock

Uznání zahraniční svatby v ČR

Jakmile svatební obřad skončí a budete v cizině prohlášeni za manžele, obdržíte oddací list. Pro jeho převoz do ČR ale bude muset být také stvrzen apostilou, díky čemuž začíná další vyřizování, které spočívá ve vyhledání instituce, která má v dané zemi oprávnění stvrzovat dokumenty.

Po návratu do ČR si nechte oddací list přeložit do češtiny. Zde se také musí jednat o soudní nebo úřední překlad. S ním poté zajděte na matriku, pod kterou spadá vaše trvalé bydliště a s sebou vezměte i rodné listy a občanské průkazy. Pokud jste měli svatbu nejen v cizině, ale také s cizincem, tak jeho doklady musí být přeloženy do češtiny a se soudním razítkem ověřeného překladu. Potřebné dokumenty poté budou odeslány na již zmíněnou brněnskou zvláštní matriku, která vám následně vystaví český oddací list. A budete mít hotovo!

Identifikační údaje svědků

Pokud jste si na svatbu a dovolenou zároveň nepřivezli ,,vlastní“ české svědky, ale svědčil vám někdo z místních obyvatel, není na škodu si oskenovat jejich průkazy totožnosti. Je zde totiž šance, že identifikační údaje svědků bude vyžadovat matrika.


Čtete také



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 2 krát



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.