Lékárnám Dr.Max stouply loni v ČR tržby na téměř 18 miliard korun

18.04.2019 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 18. dubna (ČTK) - Lékárnám Dr.Max stouply loni v Česku tržby za prodej zboží a služeb meziročně o 11 procent na 17,95 miliardy korun. V rozhovoru s ČTK to řekl Daniel Horák, generální ředitel společnosti Česká lékárna holding (ČLH), která síť Dr.Max provozuje. Společnost patří investiční skupině Penta. Hospodářský výsledek Horák nesdělil, uvedl pouze, že firma je dlouhodobě v zisku. Předloni činil čistý zisk ČLH podle údajů ze Sbírky listin 132 milionů korun.

Dr.Max je největší lékárenskou sítí v Česku, má přes 440 poboček. Více poboček než v ČR má firma v Rumunsku (671) a v Polsku (549). Působí také na Slovensku (300 lékáren), v Srbsku (133) a Itálii (13). Sešlo naopak ze záměru Penty vstoupit se sítí lékáren na čínský trh, který je druhým největším trhem s léčivy na světě.

\"Byla by to spíš otázka na majitele. Ale pokud vím, došlo k přehodnocení priorit, a s ohledem na nové rozvojové programy v Evropě tam byly aktivity ukončeny,\" uvedl Horák.

Důvodů loňského zlepšení hospodaření sítě v ČR je podle Horáka několik. Za nejdůležitější považuje rozšíření slevy na doplatky za léky pro členy zákaznického programu na všechny klienty. Dříve platily jen pro děti a seniory. \"Nepřibyli jen klienti v těch věkových kategoriích, kterých se to týkalo, ale i starší. Zřejmě proto, že se v tom lépe orientují,\" uvedl. Investice do slev jsou podle něj v řádu stovek milionů korun. Více než 40 procent prodejů lékáren Dr.Max tvoří volně prodejné léky, jejich podíl stále roste.

Rostla také vlastní značka produktů, kterých je asi pětina volně prodejných léků, nebo poradenství v dermatologických centrech. Těch má v lékárnách Dr.Max téměř stovku. \"O poradenství je velký zájem u klientek, ale i u zaměstnanců - lékárníků a laborantů, kteří se mu věnují,\" uvedl Horák. V pilotním provozu loni společnost otevřela tři prodejny zdravotnických prostředků, jejich úspěšnost chce vyhodnocovat za rok.

K rostoucím tržbám podle Horáka více než 600 miliony korun přispěl e-shop, předloni to bylo o 200 milionů méně. Lidé si objednávají volně prodejné léky či doplňky stravy a většinou si je pak vyzvedávají v lékárně. Horák vítá debatu o tom, zda by bylo možné dodávat až domů i léky na předpis, kterou otevřeli někteří poslanci a ministerstvo zdravotnictví. U některých pacientů, například chronických, je to podle něj možné.

\"Pro první recept a složitější diagnózy už je tam spousta otazníků,\" uvedl. Nějakou formu komunikace s lékárníkem by bylo ale podle něj třeba zachovat. Dodal, že časem se tato služba uplatní, protože je o ni zájem. Horák odhaduje, že to bude do dvou či tří let.

Dr.Max měl v polovině dubna v Česku 446 poboček, meziročně asi o 20 více. Růst jejich počtu je podle Horáka pomalejší než v předchozích letech. Přesto očekává, že se přiblíží pěti stovkám. \"Zavíráme v průměru mezi pěti a deseti lékárnami ročně. Někde končí nájemní smlouva, odstěhuje se poliklinika. Nebo je to třeba neúspěšné obchodní centrum. Zavírali jsme také jednu lékárnu na náměstí. Stále se snažíme sledovat, kde se pohybují lidé,\" uvedl.

Novými místy jsou například menší obchodní střediska se supermarketem a několika obchody na krajích malých měst a větších spádových vesnic. \"Lidé nejčastěji jdou do lékárny po návštěvě lékaře, po cestě do práce, nebo když nakupují potraviny,\" řekl. Do modernizací lékáren firma investovala asi 120 milionů korun, přibližně o 30 milionů méně než předloni.

V Česku se ročně v lékárnách vydá asi 260 milionů balení léků, z nichž asi polovina je předepsána na recept. Celkem je v Česku zhruba 2500 lékáren, většina v soukromých rukou. Dvojkou na tuzemském trhu je síť Benu, která má 224 poboček.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK