Jak je to s cestovním pojištěním do zahraničí v době koronaviru?

05.08.2020 | , Finance.cz
POJIŠTĚNÍ


Hranice jsou již nějakou dobu otevřené a skoro to vypadá, že Čechům nic nebrání v zahraniční dovolené. Koronavirus však nepůsobí, že by se dal úplně na ústup a do řady zemí lze cestovat jen s omezením. Jak je to toto léto s cestovním pojištěním?

Mezi nejoblíbenější zahraniční destinace Čechů patří Chorvatsko. Na chorvatské pláže jich v posledních letech zamířilo více než 800 tisíc ročně. Hned za ním je Slovensko, následované Itálií, Řeckem a Rakouskem. Letos však díky pandemii většina Čechů tráví dovolenou spíše v tuzemsku. Na co se však mají připravit ti, kteří míří do zahraničí? Jiří Váchal, analytik neživotního pojištění Broker Consulting, radí, na co nezapomenout, aby cesta proběhla bez problémů.

V článku se dozvíte:

Kde zjistím, že je daná země pro cestování bezpečná?

Na začátku června vláda představila takzvaný semafor s rizikem nákazy Covid-19 pro vybrané evropské země. Barvy na mapě ve třech kategoriích označují závažnost vývoje nákazy koronavirem v dané zemi. Zeleně jsou bezpečné země, oranžově země se středním rizikem nákazy a červeně země s vysokým rizikem nákazy. Do zeleně a oranžově označených zemí mohou občané a rezidenti v ČR cestovat bez omezení i při návratu zpět. Test na Covid-19 bude vyžadován při cestě z červeně označených zemí.

Před cestou do zahraničí byste si tedy měli ověřit aktuální stav cílové destinace. Mapu a další podrobné informace najdete na webu Ministerstva zdravotnictví ČR. Situace v jednotlivých zemích se může v čase měnit a riziko se buď snižovat, nebo naopak zvyšovat. I když naše vláda žádná omezení pro danou zemi z hlediska turismu, či negativní testy a karanténu nevyžaduje, vláda cílové destinace může mít podmínky vůči českým cestovatelům nastavené jinak.

Cestovní pojištění do zahraničí při pandemii: krytí

Zdroj: Shutterstock

 

Lze se pojistit na cestu do zahraničí i v době koronaviru?

U zeleně a oranžově označených zemí platí plný rozsah pojištění v případě pojištění léčebných výloh, a to včetně pojistných událostí souvisejících s onemocněním Covid-19. V „bezpečné zemi“ pojišťovny deklarují úhradu léčebných výloh, potřebnou hospitalizaci, asistenční služby, i případnou repatriaci do ČR. Pokud by se během pobytu v dané zemi situace zhoršila, měla by se na vše vztahovat pojistná ochrana v uvedené míře.

V případě států označených červenou barvou, tedy rizikové a k cestování nevhodné, mají pojišťovny vyloučeno krytí pro potíže s koronavirem. A to jak samotnou diagnózu klienta, tak i potíže spojené s karanténou a léčbou. Obecně u cestovního pojištění platila výluka na pandemii a epidemii, nyní v době koronaviru proto doporučuji věnovat zvýšenou pozornost aktuálním podmínkám, a to zejména pro cesty mimo Evropskou unii.

Při sjednání pojištění je třeba dbát zvýšené pozornosti textům, které upozorňují na dílčí podmínky při sjednávání. Pojišťovna například může uvést výčet důvodů, které jsou z pojištění vyloučeny. Upozornění se mohou týkat nákladů souvisejících s karanténou, jako jsou pobyt, strava, prodloužené parkování na letišti a nemusí být předmětem pojištění. V případě nečekaných událostí Jiří Váchal doporučuje neprodleně kontaktovat pojišťovnu, respektive asistenční službu, protože některé pojišťovny prodlužují smlouvy automaticky a bezplatně na celou dobu, kterou je klient povinen trávit v karanténě v zahraničí.

Pojištění storna při výskytu pandemie

Při výskytu epidemie či pandemie nelze z pojištění storna pojistné plnění poskytnout, jelikož samotný výskyt epidemie není předmětem pojištění. V případě umístění do technické karantény pak nemá cestovatel nárok na plnění za zpoždění/zrušení letu či jiná odškodnění.

Pojistnou událostí z pojištění storna v důsledku zrušení cesty nemusí být ani situace, kdy Ministerstvo zahraničních věcí doporučí do dané oblasti necestovat. V případech, kdy dojde k výpovědi cestovního pojištění ze strany pojištěného například z důvodu zhoršení situace v souvislosti s Covid-19 v cílové destinaci a pojistitel takové žádosti vyhoví za standardních podmínek, bude pojištěnému odečten správní poplatek 20 % ze zaplaceného pojistného. Zbývající částka mu bude vrácena.

Na co máte nárok při zrušení letu?

Jako cestující máme při zrušeném letu leteckou společností nárok na finanční náhradu, nebo náhradní let v nejbližší možné době, nebo náhradní let na datum, které si jako cestovatelé sami vybereme.

Pokud byl zrušen klientův zpáteční let ze zahraničí do domovské země, musí mu letecký dopravce poskytnout bez výjimky zdarma jídlo, pití a ubytování. Pokud dojde ke zrušení celého zájezdu, tak cestující mají právo si vybrat mezi voucherem, nebo vrácením peněz. To se týká stejně tak jednotlivých letů, cest vlakem, autobusem, autokarem nebo trajektem jako celých zájezdů.

Vouchery přitom musí být platné minimálně rok, a pokud je cestující za tuto dobu nevyužije, společnost by je poté měla proplatit. Přebookované cesty by cestovní společnosti měly umožnit po stejné trase a za stejných podmínek. Vouchery by měly být přenosné i na jinou osobu.

Čtěte také: Kryje životní pojištění koronavirus?

Zdroj: Jiří Váchal, analytik neživotního pojištění Broker Consulting

Autor článku

Redakce


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 1 krát

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ