Zálohování PET lahví a plechovek příští rok nejspíš nezačne. Do budoucna se mu však Česko nevyhne

29.04.2025 | , Finance.cz
Spotřebitel


perex-img Zdroj: Depositphotos

Spustí se příští rok v Česku zálohování PET lahví a plechovek? Pravděpodobně ne, novela zákona stále nebyla schválena ani v prvním čtení Poslanecké sněmovny. Česko se však ani tak v budoucnu zálohování nevyhne.

sluchatka

Poslechněte si článek v audio verzi

00:00 / 00:00

Tento článek pro vás načetl robotický hlas. Jestliže v něm najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět.

Původně bylo spuštění zálohování naplánováno na 1. ledna 2026. Avšak novela zákona se nachází v prvním čtení Poslanecké sněmovny a již nemá šanci projít celým legislativním procesem do konce jejího volebního období.

Nová legislativa byla předložena také na základě evropského nařízení, proto je pravděpodobné, že se Česko stejně zálohování v budoucnu nevyhne, a to i přesto, že se tento návrh nestihne projednat. Nařízení o obalech schválil Evropský parlament a Evropská rada v roce 2024. Podle něj mají členské státy od roku 2026 povinnost zpětně od spotřebitelů vybrat 80 % PET lahví i plechovek. Česko však tuto povinnost nemá šanci bez změny legislativy splnit. 

„Vzhledem k tomu, jak Sněmovna vypadá půl roku před volbami, si myslím, že už bohužel není reálné, aby tento zákon projednala. Já jsem z toho smutný. Je to špatná zpráva pro obce, obchodníky i průmysl,“ řekl v polovině dubna ministr MŽP Petr Hladík pro Aktuálně.cz.

Státy, které tuto procentní hranici nesplní, budou muset povinně od roku 2029 zavést zálohový systém. Následně od roku 2030 by měly z obchodů vymizet některé plastové obaly, jako jsou sáčky na potraviny, plastové kelímky, lžičky, mini plastové obaly na kosmetiku využívanou v hotelech apod.

Novela o zálohování PET lahví a plechovek má všeobecně zvýšit v maximální míře návratnost obalů od spotřebitelů a jeho následnou recyklaci. Zároveň by se tak mělo zamezit i znečišťování krajiny tím, že by lidé byli více motivováni obaly vracet. Například v sousedním Slovensku, kde již zálohování funguje, se podle dat MŽP výrazně omezil výskyt plastových obalů v přírodě.

Současný systém sběru tříděného odpadu pomocí barevných kontejnerů by samozřejmě nezmizel. Nový systém zálohování by pouze doplnil způsoby shromažďování odpadů.

 

Jak by zálohování mělo probíhat?

Výrobce nápojů uvede obal s nápojem na trh (výrobce bude registrován u operátora) a prodá ho obchodníkovi - ten mu zaplatí zálohu zálohu. Obchodník prodá nápoj spotřebiteli a spotřebitel zaplatí za nápoj a navíc ještě zálohu. Poté nápoj vypije a obal vrátí zpět obchodníkovi, který mu vrátí zaplacenou zálohu. Tento systém zajišťuje, aby se obal vrátil zpět do koloběhu a neskončil ve směsném odpadu. Záloha na obal měla být ve výši 4 Kč.

Vrácení obalů by probíhalo prostřednictvím automatu nebo klasicky ručně.

Tip: Alkohol a daně II: Jak má vypadat spotřební daň na alkoholické nápoje? Výrobci se neshodnou

Které prodejny by měly povinnost obaly vybírat?

Obaly by vybíraly povinně obchody s potravinami a čerpací stanice s rozlohou od 50 m². Povinnost výběru obalů by se vztahovala také na online prodejce potravin. Další prodejny by se mohly do sběrných míst zapojit dobrovolně. Dobrovolně by mohly sběrné místo zřídit také obce, které by dostávaly na provoz manipulační poplatky.

Zálohování by se netýkalo lahví od mléka a některých lahví od alkoholu. Systém se má vztahovat na plastové nápojové láhve a kovové nádoby o objemu 0,1–3 litry.

Konkrétně půjde o tyto druhy obalů:

  • všechny nealkoholické nápoje v plastových nápojových láhvích s výjimkou mléka, mléčných nápojů, nápojů na bázi mléka (včetně jogurtových nápojů) a ledových káv s mlékem,

  • tzv. ostatní alkoholické nápoje (do 15 % alkoholu),

  • ovocná vína, ostatní vína, cider, perry a medovina,

  • pivo a nápoje na bázi piva,

  • nápojové koncentráty, včetně sirupů,

  • oleje, octy.

Obaly by spotřebitelé museli vracet s etiketou (čitelným EAN kódem), nesešlápnuté ani jinak znehodnocené. Příjem z nevrácených záloh si mezi sebe rozdělí z 15 % obce a z 85 % operátor.

Skončí reklamní letáky?

Zákon o obalech se rovněž vztahuje na reklamní letáky. Ty by se nově považovaly za obaly. Tyto letáky tradičně končí v modrých kontejnerech, tudíž za jejich likvidaci platí obce a nikoliv firmy, které je poslaly spotřebitelům. Zákon o obalech zavádí novinku v podobě recyklačního poplatku na papírové letáky. Recyklační poplatky by měli platit distributoři těchto letáků.

Obce by díky této novince získaly finance na recyklaci a na odvoz kontejnerů, kde nejčastěji letáky končí. Co si o novince myslí obchodní řetězce, si můžete přečíst v našem předchozím článku.


Čtěte také:

Centrální evidence psů by se mohla spustit za rok. Kdo ji bude plnit?

Autobus na objednání? V Česku se zabydluje nový druh veřejné dopravy

Štítky:

Autor článku

Veronika Němcová

Veronika Němcová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 2 krát

Články ze sekce: Spotřebitel