O výměnu řidičského průkazu mohou občané žádat přes Portál dopravy již od června 2021. Nyní ministerstvo přichází s novou službou - doručení řidičského průkazu do výdejního boxu.
Ještě včera museli řidiči pro vyzvednutí řidičského průkazu chodit na jeden z 206 úřadů v obcích s rozšířenou působností. Nově si mohou řidiči průkaz vyzvednout také prostřednictvím výdejního boxu – a to buď v místě bydliště, nebo kdekoli jinde podle vlastního výběru.. Celkem se má podle Ministerstva dopravy jednat až o 10 tisíc výdejních boxů a výdejní místa Balíkovny, která spadají pod Českou poštu.
Projekt je inspirovaný fungováním běžných e-shopů. Vzhledem k povaze dokladů je však celý proces složitější, zejména z hlediska bezpečnosti a propojení systémů. Z důvodu zabezpečení se proto nebudou doručovat řidičské průkazy klasicky do schránky.
„Zabezpečení funguje stejně jako u zásilek z e-shopu (kód, párování aplikace s boxem, QR kód apod.). Žadatelé jsou zvyklí na proces objednávky a doručení zboží v e-shopu, a proto Ministerstvo dopravy doručení ŘP přizpůsobilo očekáváním uživatelů. U poštovní schránky toto zabezpečení není. Boxy jsou přístupné 24/7, a tedy žadatel si sám určí čas i místo vyzvednutí," uvedla pro Finance.cz Alena Mühl z tiskového oddělení Ministerstva dopravy.
Tip: Autobus na objednání? V Česku se zabydluje nový druh veřejné dopravy
Do kterých boxů si můžete řidičák objednat?
Výhodou výdejních boxů je jejich celodenní přístupnost po celou úložní dobu, která standardně trvá 2 dny. Na výdejních místech je úložní doba cca 5 dní.
Klient se tak nemusí podřizovat provozní době pobočky. Za doručení do výdejního boxu/místa zaplatí občané poplatek ve výši 100 Kč. I nadále si však mohou vyzvedávat bezplatně doklady na úřadech.
Konkrétně půjde řidičský průkaz doručit do těchto samoobslužných boxů:
- Balíkovna box,
- Alza box,
- OX Point a
- Penguin box.
Jak zažádat o řidičák do výdejního boxu?
Požádat o doručení do výdejního boxu lze prostřednictvím Portálu občana, kam se může občan přihlásit přes bankovní identitu nebo mobilní klíč eGovernmentu. V aplikaci pak zvolí výměnu dokladu a veškeré informace se samy propíšou. Poté už jen vybere konkrétní výdejní box.
Žadatel bude o vyřízení žádosti a doručení průkazu informován e-mailem nebo SMS zprávou na mobilní telefon. Řidičský průkaz může vyzvednout i někdo jiný, pokud má váš kód pro vyzvednutí. V případě, že si příjemce zásilku nepřevezme po dobu úložní doby, bude zásilka vrácena zpět na obec s rozšířenou působností, která žádost o průkaz zpracovávala.
Lhůta pro vydání nového průkazu je v délce 20 pracovních dní, ve zrychlené lhůtě do 5 pracovních dní. Kvůli dopravě do výdejního boxu je pak nutné připočítat ještě 1-2 pracovní dny.
Tip: Řidiči si u nehod poradí sami častěji, limit pro povinné volání policie se zvýší
Pro nové žadatele se služba spustí až v roce 2026
Podle informací Ministerstva dopravy má být v tomto roce služba dostupná pouze pro ty, kteří žádají o výměnu řidičského průkazu (jednou za 10 let). Noví žadatelé si pro řidičský průkaz budou ještě v tomto roce muset přijít na úřady.
Od roku 2026 by si však i oni mohli zažádat o zaslání dokladu do výdejního boxu. „V lednu 2026 pak umožníme doručení i prvožadatelům o řidičský průkaz nebo žadatelům o rozšíření řidičského oprávnění. Digitalizací dopravních agend tak šetříme každému žadateli až desítky minut času,“ popisuje novinky ministr dopravy Martin Kupka.
Čtěte také:
Stát značí cestu k provozu autonomních vozidel. Za nehody má nést odpovědnost výrobce