Od 1. července 2025 se Centrum služeb pro silniční dopravu (CSPSD) změnilo na Inspekci silniční dopravy (INSID). Nová kontrolní složka je plnohodnotnou inspekcí s vlastním právem provádět kontroly přímo na silnicích. Primárně se zaměřuje na bezpečnost a dodržování předpisů u nákladní a autobusové dopravy. Ministerstvo dopravy si od novinky slibuje zvýšení bezpečnosti na českých silnicích a dálnicích.
- Jaké pravomoci má Inspekce silniční dopravy?
- Kolik inspekčních vozidel brázdí české silnice?
- Jaké jsou nejčastější přestupky a výše pokut?
- Jak probíhá proces kontroly vozidel?
Jaké pravomoci má Inspekce silniční dopravy?
Na rozdíl od původního CSPSD, které bylo při kontrolách závislé na asistenci Policie ČR nebo Celní správy, Inspekce silniční dopravy může nyní zastavovat vozidla samostatně, kontrolovat jejich technický stav i dodržování pravidel, ukládat pokuty na místě, vybírat kauce, zabránit v další jízdě a odebírat doklady nebo registrační značky.
Kontroloři jsou vybaveni stejnokroji, označenými vozidly a využívají i modré majáky k odklonu vozidel za účelem kontroly.
Kontroloři se zaměřují například na:
- technickou způsobilost vozidel,
- dodržování povinných přestávek a odpočinků řidičů,
- podvody s tachografy,
- neoprávněné zásahy do systémů AdBlue,
- kontrolní vážení vozidel.
Tip: Řidičák si můžete nechat doručit řidičský průkaz do výdejního boxu
Inspektoři vyjíždí s moderní technikou
V terénu je aktuálně 26 vozidel s expertními týmy. Z toho jsou 4 specializované na měření emisí a mobilní STK. Dále Inspekce silniční dopravy disponuje dalšími 13 “stíhacími” vozy, které slouží k rychlému pohybu v běžném silničním provozu a k vytipování vozidel pro kontrolu a jejich navedení ke kontrolnímu místu.
Každé inspekční vozidlo je vybaveno moderní technikou včetně zařízení pro dálkový přenos dat z tachografů, mobilních vah a energeticky soběstačných systémů. Dálkové čtení tachografů funguje až na vzdálenost 150 metrů.
„Kontrolní činnost Centra služeb pro silniční dopravu byla plně závislá na asistenci policie nebo celní správy. Silniční inspekce má všechny pravomoci k provedení kontroly, takže je schopná kontrolovat samostatně. Systém dodržování pravidel v silniční dopravě bude díky tomu mnohem efektivnější,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Nejčastější přestupky a výše pokut
Přestupek |
Řidič |
Dopravce |
Přetížení vozidla |
100 000 Kč při odmítnutí vážení |
za každou 1 tunu nad limit 9 000 Kč, až 500 000 Kč ve správním řízení, zákaz jízdy |
Nevyhovující technický stav |
až 3 500 Kč na místě, až 25 000 Kč ve správním řízení, zákaz jízdy |
až 100 000 Kč ve správním řízení. |
Neúplné doklady |
– |
až 350 000 Kč ve správním řízení. U přepravy nebezpečných věcí až 700 000 Kč |
Manipulace s tachografem |
až 5 000 Kč na místě, až 50 000 Kč ve správním řízení, zákaz řízení na 3-6 měsíců. |
až 500 000 Kč ve správním řízení, dočasný zákaz podnikání v silniční dopravě. |
Porušení sociální legislativy (jízda na kartu jiného řidiče, nedodržení povinných přestávek a odpočinku řidiče..) |
až 5 000 Kč na místě, až 50 000 Kč ve správním řízení |
až 500 000 Kč ve správním řízení |
Jak probíhá proces kontroly vozidel?
- Plánování: výběr míst (i na základě podnětů od obcí)
- Vyhledání cílového vozidla díky technologiím a analýze dat
- Kontrola technického stavu, tachografu, pevnosti nákladu, vážení
- Vyhodnocení: pokud je vše v pořádku, řidič může pokračovat
- jinak → pokuta nebo kauce na místě nebo předání věci do správního řízení
- Správní řízení přes krajské úřady / obce - rozhodnutí o výši pokuty, případně její vymáhání.
Kontroloři se zaměří i na méně vytížené trasy
Inspektoři se nově zaměřují i na problematická místa na silnicích nižších tříd. Na základě podnětů od obcí a krajů míří například k logistickým parkům, kamenolomům nebo na trasy, kde si kamiony zkracují cestu mezi dálnicemi. Samotné obce a kraje pomáhají INSID vyhledávat problematická místa, ve kterých se řidiči přestupků dopouští.
„Věřím, že kontroly Inspekce pomohou k tomu, aby i po dobříšských ulicích jezdila jen taková nákladní auta, která jsou k tomu způsobilá,“ ocenil spolupráci Pavel Svoboda, starosta Dobříše.
Čtěte také: