Zkažená dovolená má mnoho podob. Může jít o nedodržení závazků ze strany cestovní kanceláře, ale třeba i o zpožděný nebo zrušený let, pokud cestujete na vlastní pěst. Někdy se navíc podaří i ztratit zavazadla. Důležité je vědět, že v každém případě máte nárok na kompenzaci. Nečekejte ale, že něco dostanete automaticky. Jak tedy v takové situaci postupovat?
Dozvíte se:
- Za zpožděný let můžete dostat peníze
- Jak se domáhat odškodnění za zkaženou dovolenou?
- Reklamují se i problémy na hotelu
- Když to nejde po dobrém, pomůže hromadná žaloba
Za zpožděný let můžete dostat peníze
Za zpožděný let máte nárok na finanční kompenzaci. To platí, pokud se let zpozdil minimálně o 3 hodiny a více. Podstatné však je, že zpoždění anebo zrušení musí být chybou letecké společnosti. V případě špatného počasí, jiné vyšší moci, špatné politické situace v cílové destinaci anebo stávky bohužel nevzniká nárok na nic.
Jasný důvod zpoždění by vám měla sdělit letecká společnost. Přesnou příčinu zpoždění, kdyby jste nesouhlasili, vám vždy zjistí na Úřadu pro civilní letectví. Informace o zpoždění letu lze však také vyčíst online na letovém radaru. Částky, na které vzniká spotřebiteli právo, jsou uvedeny v tabulce
Délka letu |
Kompenzace |
Do 1500 km |
250 EUR |
1500 až 3500 km |
400 EUR |
Nad 3500 km |
600 EUR |
„Náhradu lze za určitých podmínek snížit v případě přesměrování letu. Je-li zpoždění způsobené mimořádnými okolnostmi, například stávkou, či nepříznivým počasím, náhrada se neposkytne vůbec,“ varuje advokátka Kristýna Nováková, advokátka z Rödl & Partner.
Pokud pak zpoždění trvá minimálně 2 hodiny, máme kromě finanční kompenzace ještě navíc nárok i na občerstvení. Jestliže se zpoždění protáhne do nočních hodin, letecká společnost vám musí zajistit bezplatné ubytování na hotelu a přepravu tam i zpět.
Na uvedené částky máte právo i tehdy, pokud vám byl let zrušen úplně, aniž byste o tom byli informování nejméně 14 dní před plánovaným odletem anebo pokud
- vám společnost nenabídla náhradní let, který by se uskutečnil nejvýše 2 hodiny před původním časem odletu a do cíle dorazil nejpozději 4 hodiny po plánovaném příletu,
- vám společnost nenabídla méně než 7 hodin před odletem náhradní let, který by se uskutečnil max. 1 hodinu před původním letem a do cíle dorazil nejpozději 2 hodiny po čase původního příletu.
Čtěte také: Služba nebo pohotovost? Soud řešil, kdy má hasič nárok na plný plat
Jak se domáhat odškodnění za zkaženou dovolenou?
Problém řešte okamžitě na místě, aby poskytovatel zájezdu anebo letu mohl zřídit okamžitou nápravu. Kristýna Nováková, doporučuje zachytit problém na videu anebo na sérii fotografií. Pokud to však povaha problému neumožňuje, je vhodné mít alespoň svědky.
Dobré je vědět, že nárok na kompenzaci máte i po návratu domů, za zpožděný let však nejvýše do 3 let. Při sepisování reklamace musí být v textu vždy uvedeno, vůči komu je podávána. Dále bude nutné problém nebo nedostatek podrobně popsat, požádat o nápravu na základě nařízení (ES) č. 261/2004 a uvést (smluvní, zákonný) způsob, jakým má být náprava sjednána.
K reklamaci přiložte co nejvíce dokladů. Hodit se vám tedy bude smlouva o zájezdu, potvrzení o koupi letenky, palubní letenka, potvrzení o zpoždění letu, účtenka za ubytování u zpožděného letu, pokud jste si nocleh hradili sami apod. Nezapomeňte dopsat také kontaktní údaje včetně čísla bankovního účtu, na který mají být peníze odeslány.
Dle zákona o ochraně spotřebitele musí být reklamace vyřízena do 30 dnů. Nestane-li se tak, lze se obrátit například na Českou obchodní inspekci v rámci mimosoudního řešení sporů, při nejhorším věc řešit soudně.
Čtěte také: Rentiéři ušetří na sociálním pojištění. Ve stáří se pak ovšem nesmí divit
Reklamují se i problémy na hotelu
Problémy nemusí nastat jen u letu anebo zavazadel. Potíže a nedostatky se mohou objevit i v ubytování.
„Přestože třeba nevhodné chování personálu či zápach v ubytování se bude po návratu dokazovat obtížně, absence klimatizace, nebo sdílená toaleta s dalšími 2 hosty místo vlastní by měla být relativně dobře prokazatelná při reklamaci i po návratu,“ říká Kristýna Nováková.
V takovém případě pořadatel zájezdu nejčastěji při uznání reklamace poskytuje slevu na zájezd. S orientačním určením slevy může pomoci tzv. Frankfurtská tabulka slev, která stanovuje obvyklou výši slev pro jednotlivé vady (pokoje, služeb, stravování apod.). Nutno však dodat, že se v České republice nejedná o právně závazný dokument. Českými soudy je tato tabulka aplikovaná podpůrně.
Čtěte také: Které banky nyní vyplácejí finanční bonusy novým i stávajícím klientům?
Když to nejde po dobrém, pomůže hromadná žaloba
V případě, že poškozených je hned několik (minimálně deset), mají nově možnost podat hromadnou žalobu a domáhat se svých práv společně. Zákon tento nástroj připouští teprve od července 2024.
Spotřebitelé ani drobní podnikatelé nepodávají v tomto případě žalobu přímo, ale prostřednictvím akreditované neziskové organizace, která je ze zákona povinna být zastoupena advokátem.
Advokátka Kristýna Nováková pak na závěr dodává, že ačkoliv byla v České republice vyřešena pouze jedna hromadná žaloba, v zahraničí se jedná o běžnou praxi.
Čtěte také: Za minulost v KSČ méně peněz? Senior se soudí s ČSSZ o spravedlivý důchod