Při volbě odchodu do předčasného důchodu je pochopitelně nutné počítat s nižším důchodem, než by tomu bylo při odchodu do řádného starobního důchodu. Současně mají předčasní důchodci omezené možnosti přivýdělku, když nemohou mít příjem, ze kterého vzniká povinnost platby sociálního pojištění. Navíc jsou aktuální podmínky přiznání předčasného důchodu značně „tvrdší“, než tomu bylo dříve. Podívejme se na vybrané negativní změny.
- Nutnost získání doby pojištění v rozsahu 40 let
- Posunutí termínu odchodu do předčasného důchodu
- Vyšší krácení za předčasnost
- Nižší valorizace u předčasných důchodů
Nutnost získání doby pojištění v rozsahu 40 let
Nárok na starobní důchod nevzniká pouze dosažením požadovaného věku, ale je nutné splnit i podmínku minimální doby pojištění. Během let se minimální doba pojištění postupně každoročně o jeden rok zvyšovala z 25 let (v roce 2009) na 35 let (od roku 2019) a byla stejná pro řádný starobní důchod i pro předčasný důchod. Od října 2024 však musí zájemci o předčasný důchod splnit podmínku doby pojištění alespoň v rozsahu 40 let, u řádného starobního důchodu se minimální doba pojištění neměnila a od roku 2019 do současnosti činí 35 let.
Posunutí termínu odchodu do předčasného důchodu
Do konce září 2023 mohli lidé mající řádný důchodový věk 63 let a více odejít do předčasného důchodu nejdříve v 60 letech, od října 2023 lze však do předčasného důchodu odejít nejdříve 3 roky před dosažením řádného důchodového věku. Aktuálně je tedy možné odejít do předčasného důchodu později než v minulosti.
Kalkulačka předčasného důchodu přiznaného v roce 2026
Vyšší krácení za předčasnost
Během let se krácení u předčasného důchodu měnilo, naposledy se zvýšilo od 1. října 2023. Krácení u předčasného důchodu se provádí za každých započatých 90 kalendářních dní předčasnosti. V přiložené tabulce máme pro názornost uvedeno souhrnné krácení při odchodu do předčasného důchodu dříve o 1080 dní před dosažením řádného důchodového věku.
Krácení je tak vždy provedeno za 12 x započatých intervalů předčasnosti, ve všech případech se krácení provádí z výpočtového základu (tj. redukovaného osobního vyměřovacího základu). Výpočtový základ je mezistupeň při výpočtu starobního důchodu a z této částky se následně vypočítává procentní výměra starobního důchodu. Výpočtový základ je vyšší než celková částka starobního důchodu, i proto je celkové krácení vyšší, než by se mohlo zdát na první pohled.
|
Rok |
Souhrnné krácení (předčasnost 1080 dní) |
Rok |
Souhrnné krácení (předčasnost 1080 dní) |
|
2026 |
18,0 % |
2017 |
14,4 % |
|
2025 |
18,0 % |
2016 |
14,4 % |
|
2024 |
18,0 % |
2015 |
14,4 % |
|
2023/10 |
18,0 % |
2014 |
14,4 % |
|
2022 |
14,4 % |
2013 |
14,4 % |
|
2021 |
14,4 % |
2012 |
14,4 % |
|
2020 |
14,4 % |
2011 |
13,2 % |
|
2019 |
14,4 % |
2010 |
13,2 % |
|
2018 |
14,4 % |
2009 |
10,8 % |
Zdroj: Vlastní výpočet autora
Nižší valorizace u předčasných důchodů
Předčasní důchodci, kteří odešli do předčasného důchodu od října 2023, mají do dosažení řádného důchodového věku nárok na omezenou valorizaci svého důchodu. V minulosti měli předčasní důchodci nárok na stejnou valorizaci jako řádní starobní důchodci.
Každý starobní důchod se skládá ze základní výměry a procentní výměry, přičemž základní výměra se při každoroční lednové valorizaci zvyšuje v korunách a procentní výměra se zvyšuje příslušným procentem. Předčasným důchodcům, kteří ještě nedosáhli řádného důchodového věku, se z důvodu každoroční valorizace zvyšuje pouze základní výměra důchodu. Během let se tak rozdíl mezi řádným a předčasným důchodem zvyšuje. Po dosažení řádného důchodového věku se již důchod valorizuje v plném rozsahu.
Tip: Valorizace důchodů 2026: O kolik se liší zvýšení předčasných důchodů oproti řádným?



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
