Osmdesát cestovních kanceláří (CK) se včera stalo zakládajícími akcionáři Cestovní pojišťovny (CP). Reagovaly tak na povinnost pojistit všechny zájezdy, která jim vznikne k 1. říjnu letošního roku. Přestože CP hodlá nabídnout první produkty již v průběhu července, v cenách prodávaných zájezdů se pojištění odrazí nejdříve v zimě. "Do zájezdů se pojištění rozhodně nepromítne nějakými velkými částkami," tvrdí prezident Asociace českých cestovních kanceláří a
agentur (AČCKA) Vlastimil Světlík a dodává: "Pojištění bude totiž činit jen jedno až tři procenta ceny zájezdu." Původní návrh AČCKA utvořit cestovní pojišťovnu ze zdrojů vlastních členů ztroskotal na povinné minimální výši základního jmění.To podle zákona
o pojištění musí činit nejméně 156 milionů korun. Proto AČCKA umožnila vstupu do vznikající pojišťovny také jiným subjektům. Majoritním vlastníkem CP by se podle člena přípravného výboru Ladislava Čuhaje měl stát filipínský finanční dům Mediariess. Ten by se měl podílet na základním jmění asi 90 procenty, tedy 140 miliony korun. Zbylých 16 milionů upíší cestovní kanceláře. Co je Mediariess, je obtížné zjistit. Ani na internetu nejsou o této firmě žádné bližší informace. Financování pojišťovny by mělo probíhat ve třech stupních. Prvním je vklad do základního jmění. Cestovky pak navíc budou odevzdávat ročně zhruba dvě procenta obratu jako jistinu. Příjem CP bude samozřejmě i výběr pojistného za zájezdy.Rizikovost jednotlivých CK bude posuzována na základě průběžných kontrol, čímž by se měla výrazně snížit možnost jejich krachu. Vedle povinně smluvního pojištění zájezdů bude CP nabízet také pojištění "pro cesty a pobyt". Svým akcionářům hodlá poskytovat slevy ve výši 5 procent. V Cestovní pojišťovně nemá podí
l žádná z pěti největších cestovních kanceláří na českém trhu (Fischer, Čedok, Globtour, Vítkovice Tour a Firo Tour). Například zástupce Čedoku Petr Ulrych LN sdělil, že tato CK "bude o povinně smluvním pojištění jednat s více subjekty".
C
*riziko krachu cestovní kanceláře bude menší
*když cestovní kancelář zkrachuje, klient dostane náhradu od pojišťovny
*ke každému zájezdu bude zvláštní pojistná smlouva a klient na to bude mít doklad
Zdroj: LN z 18. 5. 2000