Na úvod kauzy, která již několik týdnů jitří vnitropolitickou scénu, připomeňme, že jakákoliv politická moc se odvíjí především od finanční "moci". Střety politiků a bankéřů nejsou proto ničím jiným než soupeřením o faktickou moc ve státě. Politici mají sice navrch takzvaně "politicky", ale nemají obvykle peníze. S bankéři je to samozřejmě obráceně, pomineme-li ovšem výjimku nad výjimky - guvernéra ČNB Josefa Tošovského. V jistém okamžiku měl
obojí...Proto není pochyb o tom, že střet o (ne)závislost centrální banky je mnohem víc než pouhým "tříbením" názorů na legislativní postavení této instituce v blízké i vzdálenější budoucnosti. Je to střet o osobu guvernéra, o to, zda za dva tři roky zasedne z titulu své funkce do křesla ve frankfurtském sídle Evropské centrální banky, anebo na Pražském hradě.
Bouře ve sklenici vody
Z přemíry nejrůznějších názorů na danou problematiku se nejdříve zastavme u náměstka ministra financí Jana Mládka. Podle jeho názoru je zapotřebí strukturovat problém ČNB do tří oblastí: nejdůležitější by měl být bankovní dohled, poté měnová politika a vnitřní hospodaření. Bankovní dohled je totiž činnost, která neskončí ani vstupem České republiky do EMU, jenž se plánuje v r
oce 2008, a kdy ČNB přestane dělat měnovou politiku. Podle náměstka ministra dohled nad bankami, které působí na území České republiky, z ní nikdo nesejme a bude ho muset dělat dlouhodobě. Nehledě na to, že již dnes je měnová politika do značné míry předurčena mezinárodními trhy a možnosti ovlivňování jsou relativně malé. Proto prý diskuse o měnové politice a jejích možnostech trochu připomínají bouři ve sklenici vody.Otázka kontroly
Předseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Vlastimil Tlustý je přesvědčen, že Česká národní banka má rozsáhlé kompetence, které nejsou doprovázeny přiměřenou odpovědností. Podle jeho názoru "je to orgán, který sám sobě stanovuje řadu věcí, stanovuje si sám rozpočet, stanovuje sám platy svých zaměstnanců a nikomu se vlas
tně nezodpovídá. V České republice dokonce není běžné ani to, co je běžné všude ve světě, aby guvernér obhajoval měnovou politiku v parlamentu".Jak dále zdůrazňuje V. Tlustý, "Česká národní banka je kromě své nezávislosti plně nekontrolovatelná ve věcech, které by měly podléhat kontrole ostatních ústavních institucí. To je hlavní prostor, který by měla využít novela zákona o ČNB". Na margo změn v ústavě, které už leží v Senátu, soudí, že jejich osud závisí na mnoha věcech. Složení bankovní rady v nich prý
nehraje moc významnou roli. Na druhé straně poslanci připadá velmi nadějné, že parlament projednává novelu zákona o ČNB, a předpovídá, že novela v nějaké podobě přijata bude a že "odstraní" hlavní problémy s ČNB, jako jsou její kontrolovatelnost, možnost nahlédnutí do jejího účetnictví a další.Navrhovaná řešení
Novela ústavy, kterou už propustila sněmovna do Senátu, odnímá prezidentovi výlučné právo navrhovat a jmenovat členy Bankovní rady ČNB. Do budoucna by měl jmenovat jen její třetinu. Další dvě třetiny členů bude jmenovat na návrh sněmovny a senátu.
V ČR je centrální banka postavena na modelu Bundesbanky, kdy v jejím čele stojí kolektivní orgán mající kromě měnové politiky na starost i bankovní dohled, platební styk apod. V tomto případě je třeba, aby v bankovní radě seděli odborníci na jednotlivé oblasti. Pokud však budou tito lidé jmenováni po třetinách, část odborné veřejnosti se domnívá, že akceschopnost bankovní rady bude ohrožena. Navíc návrhy budou podávat přímo politické instituce. A ty vždy bu
dou - jak je známo - preferovat politická kritéria před dlouhodobými ekonomickými zájmy státu.Poslanecký návrh má podle některých kritiků i další mezery nasvědčující tomu, že "změny jsou šité horkou jehlou". Z návrhu například nevyplývá, kolik členů by bankovní rada měla mít, pouze je jasné, že půjde o počet dělitelný třemi. Tento moment vzbuzuje pochyby, jak ke jmenování novým způsobem dojde.
Zásadním problémem je, že se návrh nevyjadřuje k přechodným ustanovením, například zdali bude muset stávající bankovní rada ukončit svou činnost, aby se nový systém mohl rozjet. Takový postup by byl podle jeho názoru protiústavní, neboť současní členové jsou prezidentem jmenováni na určité období. Svým způsobem není pochyb o tom, že mezinárodní finanční trhy by to int
erpretovaly jako znejistění právních poměrů v ČR. Zároveň by to mohlo ohrozit kontinuitu měnové politiky zajištěnou postupným doplňováním členů bankovní rady.Jak se však říká, kostky jsou již vrženy a teprve následující týdny ukáží, komu přála "štěstěna" - zda Poslanecké sněmovně nebo ČNB.
Základní charakteristiky volby členů bankovní rady centrální banky ve vybraných zemích
FED (centrální banka USA) - bankovní rada má 7 členů, které nominuje prezident; členové podléhají schválení Senátem, přičemž maximální doba setrvání ve funkci je 14 let; každé dva roky jsou však členové "opakovaně" voleni (potvrzováni) do funkce. ECB (Evropská centrální banka) - počet členů bankovní rady (Governing Council - výkonný výbor) je 6 + guvernéři centrálních bank členských z
emí; do funkce jsou "voleni" společnou dohodou vlád členských zemí, které zastupuje hlava státu nebo vlády na doporučení výkonného výboru po konzultaci s Evropským parlamentem a bankovní radou; délka funkčního období je 8 let (znovuzvolení není umožněno).V
elká Británie - měnová rada se skládá z guvernéra, místoguvernérů (v současné době dva), dvou výkonných ředitelů a čtyř expertů; guvernér, místoguvernéři a ostatní ředitelé banky jsou jmenováni královnou; výkonní ředitelé jsou jmenováni po konzultaci s kancléřem; experti jsou voleni kancléřem. Dánsko - bankovní rada - "představenstvo" - má 25 členů; osm členů volí parlament mezi svými členy, dva jsou jmenováni ministrem pro ekonomické záležitosti, 15 členů reprezentuje obchodní komunitu (jsou voleni bankovní radou a mají reprezentovat všechny sektory).Francie - měnová rada má 6 členů, z toho jeden zastává funkci guvernéra, dva posty místoguvernérů; částečná výměna probíhá každé tři roky, přičemž volbu provádí rovným dílem prezidenti Senátu, lŐAssemblée nationale (Národní rada - neoficiální překlad) a Conseil économique et social (Ekonomická a sociální rada) Německo - členy bankovní rady - prezidenta, viceprezidenta a maximálně 6 dalších členů nominuje spolkový kabinet, který je jmenován prezidentem; funkční
období členů bankovní rady je 8 let.Zdroj: Banky a Finance 4/2000