Zvyšující se ceny extra panenských olivových olejů na

30.01.2006 | , Bolton Czechia
Tiskové zprávy


 Trh s olivovými oleji musí už téměř dva roky čelit komplikacím. Přestože několik let razantně stoupá globální poptávka po tomto zdraví prospěšném produktu, výrobci mají problém: dva roky po sobě sklizeň oliv nenaplnila očekávání. Nepřízeň počasí a dost možná i spekulace tak mnohonásobně navýšily cenu základní suroviny na komoditních burzách.

Dnes je již zřejmé, že se nepodaří celosvětově udržet stávající hladinu maloobchodních cen olivového oleje. Ke zdražování museli přistoupit i největší hráči na českém trhu, kteří zatím dokázali díky vytvořeným zásobám uměle držet spotřebitelské ceny olejů v obvyklé výši. „Situace je neudržitelná. Ceny surovin za 15 měsíců (říjen 2004 – leden 2006) vzrostly o 89 %,“ popisuje situaci Michaela Pencová, brand manager společnosti Bolton Czechia, výhradního dovozce extra panenského olivového oleje značky Monini.

Slabá úroda postihla i v loňském roce zejména oblasti, které jsou pro produkci extra panenského olivového oleje klíčové: Španělsko, Řecko a také Itálii. „Stejně jako všichni přední výrobci jsme spolu s Monini věřili, že úroda v roce 2005 pokryje ztráty z předchozího roku. Obchodujeme ale s ryze přírodním produktem, jehož spotřeba se globálně rok od roku zvyšuje a zde nás přírodní podmínky limitují. Množství olivovníků, které dávají kvalitní surovinu, je omezené a při neúrodě zákonitě dochází ke zvyšování nákupních cen na světových trzích,“ dodává Pencová.

Na neúrodu spojenou se zvýšenou poptávkou po extra panenském olivovém oleji zareagovali zpracovatelé suroviny dramatickým zdražením. V říjnu 2004 se nákupní cena extra panenského olivového oleje průměrně pohybovala kolem 2,25 eura za kilogram, zatímco letos v lednu se ceny vyhouply téměř na dvojnásobek. Jeden kilogram kvalitní suroviny nyní výrobci nakupují v průměru za 4,25 eura.

Jak se vzrůstající nákupní ceny promítnou do spotřebitelských? Díky tomu, že dovozci na počínající spekulace dokázali včas zareagovat a stihli si vytvořit byť jen omezené zásoby, čeští spotřebitelé zatím nepocítili výrazný cenový rozdíl. Nyní ale dojde k plošnému zvýšení cen u extra panenských olivových olejů nejméně v řádu 25 %. „Cena půllitrové lahve našeho nejprodávanějšího oleje Monini Classico vzroste od konce ledna z obvyklých 120 na 150 Kč,“ popisuje Pencová nezbytné změny v cenové politice značky Monini a dodává: „Domnívám se, že podobné kroky budou muset uplatnit všichni, takže cenové rozdíly mezi jednotlivými značkami zůstanou pravděpodobně na stejné úrovni.“

Zdražování se do maloobchodní nabídky promítne postupně podle skladových zásob prodejců. „I když nárůst cen může být vnímán jako nepopulární krok, nemyslím si, že by měl poptávku po extra panenském oleji radikálně ovlivnit. Naučili jsme naše zákazníky, že se mohou vždy spolehnout na konstantní chuť a bezvadnou kvalitu našich olejů. Navíc jsme přesvědčeni, že si stále větší skupina spotřebitelů uvědomuje nenahraditelné zdravotní benefity extra panenského oleje a ani vyšší cena je od nákupu neodradí,“ říká Michaela Pencová.

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Tiskové zprávy