Motoristé zažijí další růst cen benzinu

31.03.1999 | ,
MAKRODATA A EU


Z každého prodaného litru pohonných hmot dostane stát dvě třetiny ceny Prodejci si stěžují na nízké marže, které jim sotva pokryjí náklady. Sílící konkurence povede ke zrušení mnoha čerpacích stanic. PRAHA- Růst cen pohonných hmot bude pravděpodobně pokračovat i v dalších měsících. Zvýšení cen benzinu a nafty (zhruba o 40 haléřů na litr), které v pondělí oznámila Česká rafinérská, během několika dní pocítí přímo u čerpacích stanic i sami motoristé. Zastavení růstu cen je přitom v nedohlednu. Producenti ropy sdružení v mezinárodní organizaci OPEC se minulý týden dohodli, že opět sníží denní těžební kvóty. Menší množství ropy na trhu se okamžitě odrazí na její ceně, která nadále poroste. Růst cen ropy na světových trzích povede ke zvýšení cen zpracovatelů, což samozřejmě pocítí i konečný spotřebitel, říká Ivan Indráček, místopředseda Společenství čerpacích stanic ČR (SČS). Vyšší cenu benzinu bezesporu ovlivní i připravované zvýšení spotřební daně, které projednává Poslanecká sněmovna. Pokud bude návrh vlády schválen, zvýší se spotřební daň u benzinu o 1,12 Kč/litr, u nafty pak o 0,84 Kč/litr. Odborníci ale upozorňují na to, že i na spotřební daň se dále vztahuje daň z přidané hodnoty. Celkové zvýšení cen benzinu by tak dosáhlo 1,40 Kč/litr u benzinu a 1,05 Kč u nafty. Podíl státu na celkové ceně pohonných hmot by se opět zvýšil. Již dnes stát z jednoho litru prodanéhobenzinu nebo nafty dostane více než 60 % zaplacené sumy. Do ceny benzinu se mohou promítnout i dodatečné náklady zpracovatelských a distribučních firem na obnovu a modernizaci zařízení. Kromě toho bude v souladu s evropským zákonodárstvím zavedena ekologická daň, která ceny pohonných hmot opět zvýší. Udržovací mar že pr odejců Jednou z možností, jak udržet ceny relativně nízko, je snižování marže prodejců pohonných hmot. Ty už jsou však dnes na samé hranici únosnosti. Prodejci si často stěžují na to, že za současných podmínek jsou jen velmi těžko schopni splácet úvěry bankám. Další snižování marže si nemůžu dovolit. Zaplatil bych své lidi a půjčky a nic by mi nezbylo, říká jeden z majitelů čerpací stanice na Chomutovsku. Držet marže na nízké úrovni si mohou dovolit výhradně velké fir-my, které si do cen benzinu započítávají pouze nutné náklady. Velká výhoda zahraničních firem je i v tom, že na výstavbu nových čerpadel dostanou od zahraničních bank výhodnější úvěry. Do cen ben-zinu si pak mohou započítat nižší částku než domácí podnikatelé. Průměrná marže se podle SČS pohybuje kolem 2,70 na jeden litr pohonných hmot. Kvůli velkému konkurenčnímu boji se průměrná marže často dostává pod tuto hranicí. Běžný je prodej za dumpingové ceny, které naše zákony dosud neumějí účinně postihnout, popisuje situaci na trhu Indráček. Pokud by se snížil celkový počet čerpacích stanic v ČR, současné marže by prodejcům mohly vystačit. Nízké marže by si totiž vynahradili větším objemem prodejů. K poklesu počtu čerpacích stanic povede nejen rostoucí konkurence, ale i rušení starých čerpadel, která nevyhovují novým ekologických předpisům. Postiženy budou podle odborníků především menší pumpy na vesnicích a v malých městech.

Zdroj: LN 31.3. 1999

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU