Fond může stát motoristy další peníze

16.04.1999 | ,
MAKRODATA A EU


Auto v garáži se za vlády sociální demokracie možná brzy stane přítěží, kvůli níž budou lidé muset odvádět do státní kasy víc peněz než dnes. Právě z jejich peněženek totiž chce ministerstvo dopravy čerpat peníze pro vznikající Fond dopravy, z něhož by se od příštího roku mělo platit za všechny dopravní stavby v zemi, a to včetně železnic či vodních cest. V úvodu věcného záměru zákona o Fondu dopravy, který již prošel vládou, stojí: "Protože stupeň zaostávání dopravy vyžaduje mnohem více prostředků, předpokládáme dodatečné účelové zpoplatnění silniční dopravy, zejména individuální." Totéž se říká i v hospodářské strategii vlády, což je materiál, který chce vicepremiér Pavel Mertlík předložit Evropské komisi. "Ke zvýšení daňového zatížení silniční dopravy v určité podobě nutně dojde," píše se v kapitole o dopravní politice s podtitulkem "chybí peníze". Ministerstvo dopravy chce do Fondu dopravy přesunout ze státního rozpočtu přes dvacet miliard korun, které na dopravu směřují už nyní. Jde o část výnosu z daně na benzin, z dálničních známek nebo ze silniční daně. Jak ovšem získat od motoristů ještě něco navíc? Náměstek ministra dopravy Jaroslav Vrána ukazuje na příklady ze Západu. "Evropská unie má stanovenu minimální sazbu daně z benzinu, dále se tam například vybírá daň z vozidla," říká Vrána. V unii se za litr naturalu platí na spotřební dani minimálně 10,80 koruny, tedy o korunu více než v tuzemsku. O dani z vozidla, což by byl poplatek za každé přihlášené auto po vzoru daně z nemovitostí, hovoří i Mertlíkův text a nyní při hledání zdrojů pro Fond dopravy se k této myšlence vracejí i úředníci ministerstva dopravy. Náměstek ministra financí pro daně Miroslav Hejnák k tomu říká: "Samozřejmě, že jsem o dani z vozidel slyšel. Každé ministerstvo by se rádo vyhnulo každoročním dohadům při rozdělování rozpočtových příjmů a zajistilo si zdroje, které by putovaly přímo do jeho pokladny. Daň z vozidel by takový účel splnila." Jedním dechem však dodává, že obavy motoristů jsou zatím předčasné. "V tuto chvíli jde jen o představy jednoho ministerstva, o jedno z desítek řešení," tvrdí Hejnák. Proto je podle něho zatím předčasné zabývat se otázkou, kolik by řidič za své vozidlo státu platil. S daní z vozidel mají zkušenosti v zahraničí. "Kdysi taková daň v Rakousku existovala, ale jen krátkodobě. Tehdy se používala na rekonstrukci dálnic," říká Josef Pöschl z Vídeňského institutu srovnávacích studií. Zdanění automobilistů není cizí ani liberálním ekonomům. "Nejspravedlivější by samozřejmě bylo vybírat mýtné, protože pak by za dálnici platili ti, kteří ji skutečně používají. Ale pokud politici nemají k takovému řešení chuť, proti zdanění motoristů nelze nic namítat. Bez nových peněz se dálnice nepostaví, a od koho jiného vybírat než od těch, kdo po silnicích jezdí," dodává Ondřej Schneider z Patria Finance.

Zdroj: MF Dnes 16.4. 1999

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU