Ruleta kolem ručení za auta se roztáčí

20.10.1999 | ,
POJIŠTĚNÍ


V zápase o zcela nový segment trhu nasadily pojišťovny všechny marketingové zbraně - od slev na nejrůznějších druzích pojišťění až po bezplatné zřízení telefonního záznamníku či levnější benzín

V zápase o zcela nový segment trhu nasadily pojišťovny všechny marketingové zbraně - od slev na nejrůznějších druzích pojišťění až po bezplatné zřízení telefonního záznamníku či levnější benzín.

Tento týden se naplno rozjíždí prodej povinného ručení celkem 11 licencovanými pojišťovnami. Soutěž o přízeň, a tedy i peněženky majitelů aut a motocyklů, je a bude zřejmě velmi ostrá - všechny ústavy se předbíhají v poskytnutých výhodách.

Není možné jednoznačně žádnou pojišťovnu doporučit ani vyloučit, každý motorista, ještě než si vybere, však musí mít na paměti několik základních věcí. Tou nejdůležitější je, že na povinné ručení je třeba uzavřít smlouvu, a to do konce letošního roku. Dříve ve starém systému stačilo zaplatit složenkou a tu zaslat monopolnímu provozovateli, kterého určilo Ministerstvo financí, v tomto případě České pojišťovně. Dnes si každý může pojišťovací ústav vybrat klidně i podle toho, kde má více pojistek či jaké má s tou či onou společností zkušenosti. Poměrně značné jsou i sankce v případě, že vozidlo pojištěno nebude - hrozí pokuta až 20 tisíc korun a odebrání řidičského průkazu na jeden rok.

Dlužno též podotknout, že času i příležitostí, jak povinné ručení sjednat, je zatím dostatek. Kromě obchodních míst a smluvních spolupracovníků pojišťoven je možné příslušné smlouvy uzavírat i na poštách, v některých bankách, u čerpacích stanic. K dispozici jsou dále pojistně-makléřské firmy a další speciálně na povinné ručení školení pracovníci pojišťoven - například Allianz včera informovala, že těchto spolupracovníků vyškolila na 50 tisíc. Neznamená to ale, že odkládat uzavření smlouvy na poslední chvíli je dobré, všichni si musí uvědomit, že motorových vozidel je u nás kolem pěti miliónů a všechna musí být pojištěna do konce roku.

Patřičnou pozornost by měli řidiči věnovat také dostatečnému pojistnému krytí. Jinými slovy, aby všechny škody, které mohou způsobit, byly pojišťovnou v plné výši uhrazeny. Zákon umožňuje minimální pojistné limity ve výši pět miliónů korun pro škody na majetku a 18 miliónů korun pro škody na zdraví. Vezmeme-li v úvahu, že havárie může být řetězová či škody zvláště z ušlé mzdy velmi vysoké, je lepší variantou pojistit se na vyšší limity.

Většina ústavů je stanovila ve výši 50 miliónů pro škody na zdraví i majetku. Vzhledem k tomu, že samo pojistné v případě vyšších limitů stoupne pouze o přibližně dvě stě korun (záleží na typu vozidla), je jistě lepší mít vyšší krytí. V případě opačném (když jsou škody vyšší než limit pojistného plnění) totiž pojišťovna rozdíl na škůdci vymáhá. Stejně důležité je sjednat si, pro případné soudní výlohy či zaplacení znaleckých posudků, také pojištění právní ochrany.

Zdroj: HN z 20. 10. 1999

Autor článku

 

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ