Ceny potravin by měly začít od začátku příštího roku růst

24.11.1999 | ,
MAKRODATA A EU


Konec kalendářního roku by měl uzavřít i dvanáct měsíců nepřetržitého poklesu cen potravin

Konec kalendářního roku by měl uzavřít i dvanáct měsíců nepřetržitého poklesu cen potravin. Podle ekonomů v příštím roce již nebudou vhodné podmínky pro další zlevňování zemědělských výrobků, od kterých se odvíjejí konečné ceny pro spotřebitele.

Minima dosáhly zemědělské ceny v srpnu. V podzimních měsících se meziroční propady úrovně cen začínají zmírňovat. Růst cen potravin by měli spotřebitelé pocítit již brzy - podle odhadů analytiků nejpozději na začátku příštího roku. Největší podíl na očekávaném vývoji bude mít zřejmě rostoucí cena ropy, která se promítne do nákladů zemědělské výroby. Nelze čekat výrazné zrychlení tempa růstu cen, s mírným pohybem směrem vzhůru však lze jistě počítat. Detailní odhad

y zatím nikdo nechce říci - podle ekonomů se budou ceny v příštím roce odvíjet od "cenového boje" mezi zemědělci a odběrateli.

Náklady prvovýrobců již nebyly v posledních měsících hlavním faktorem při určování cen potravin. Tuzemští zemědělci musí čelit konkurenci levných dovozů a nemohou si dovolit zvyšovat ceny nad jejich úroveň. V otázce liberálnosti dovozu potravin z Evropské unie je ČR "papežštější než papež". Existují však náznaky snah o odstranění takového druhu znevýhodňování domácích zemědělců. Na

víc výkupní ceny jsou dosud nízké. Aby zemědělci na trhu uspěli, snažili se zvýšené náklady na výrobu se doposud často tlumit i tím, že na jejich úkor snižovali své marže. Ty jsou ale již tak nízké, že mnozí nyní pracují na hranici rentability. Lze proto čekat, že zemědělci začnou zdražovat své výrobky, což se odrazí i na pultech prodejců.

Růstu cen ale budou nadále bránit silné obchodní řetězce. Jejich politika je jednoduchá - nabízet co nejširší sortiment a přes příznivé ceny oslovit co nejširší okruh zákazníků. Obchodní sítě jsou finančně a konkurenčně velmi silné, dokáží diktovat cenu i svým dodavatelům. Navíc agresívní politika vstupu na trh může stlačit ceny i pět až deset procent pod úroveň ostatních obchodníků. Podle mnohých studií je právě obchodní

strategie hypermarketů a supermarketů jednou z příčin letošních nízkých cen potravin. Konkurence v této oblasti i nadále sílí. Nyní je v ČR 30 provozoven hypermarketů nejrůznějších obchodních řetězců, ve střednědobém horizontu by pak mělo na území republiky operovat přes 100 takových obchodních center. Dokud se tento trh nestabilizuje, budou ceny potravin podle odborníků určovány nikoli na základě vývoje cen domácích nebo světových výrobců, ale podle obchodní taktiky.

Zdroj: HN z 24. 11. 1999

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU