Velikonoce přinesly obchodníkům až o třetinu vyšší tržby

09.04.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 9. dubna (ČTK) - Před Velikonocemi i během nich lidé utratili v obchodech až o třetinu více peněz, než je běžné v jiných obdobích roku. Vyplývá to z ankety ČTK mezi obchodníky. Největší nárůst poptávky zaznamenali prodejci u vajec, které jsou tradičním velikonočním symbolem, zájem byl také o lahůdky, cukrovinky a alkohol. Velikonoce jsou po Vánocích pro obchodníky druhým vrcholem roku.

"Tržby nám vzrostly asi o 30 procent oproti běžným víkendům," uvedl Libor Kytýr, mluvčí společnosti Ahold, která provozuje řetězce Albert a Hypernova. Podle Kytýra lidé nakupují před Velikonocemi ve dvou vlnách. Zhruba tři týdny před svátky se zásobí suchými potravinami, moukou nebo alkoholem, těsně před Velikonocemi pak nakupují čerstvé potraviny, například lahůdky a maso.

"Hodně se prodávala vejce, mléko, a především drůbeží maso, další kategorií je alkohol a pak obtisky a barvy na vajíčka," vyjmenoval Kytýr. Kromě toho, že lidé si o svátcích vozí domů plnější nákupní tašky než obvykle, se na nárůstu tržeb podílí i zvýšená návštěvnost supermarketů.

S velikonočními tržbami je spokojen i mluvčí Delvity Petr Uchytil. Největší nápor podle něj zažila obsluha pokladen již ve čtvrtek. "Zákazníci si udělali tu velikonoční zásobu už před víkendem a potom vyrazili ven z měst," řekl.

Také Uchytil potvrzuje velký zájem o tradiční vajíčka. "Po těch bývá každý rok o Velikonocích zhruba čtyřnásobně vyšší poptávka, než je běžný prodej," řekl. Podle Uchytila lidé již také využili teplého počasí a volných dní ke grilování a opékání buřtů. Z pultů tak rychle mizely směsi masa na grilování, grilovací koření, ale i tyčky na špekáčky. Nárůst tržeb Uchytil odhadl na 20 procent.

Všichni obchodníci se shodují v tom, že dva nejvýznamnější křesťanské svátky Vánoce a Velikonoce jsou pro ně z hlediska tržeb nejsilnějším obdobích v roce. Vánoce jsou ale u obchodníků oblíbenější, protože se neprodávají pouze potraviny a nápoje, ale lidé v rámci honby za dárky kupují téměř vše.

"Velikonoce nejsou zas až takový svátek, jako je to třeba v Německu nebo Rakousku, kde je zvykem dávat si i k Velikonocům dárky třeba dětem, to u nás ještě není," řekl jednatel Globusu Petr Vyhnálek. Společné mají oba svátky zvýšenou konzumaci potravin, především cukrovinek. "Vajíčka, čokolády, alkohol, to jsou asi tři nejdůležitější věci," shrnul zájmy velikonočních zákazníků do tří slov Vyhnálek. I on vyjádřil spokojenost s letošním nárůstem tržeb.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK