Intersparu loni vzrostl obrat o 17,9 procent na 11,5 miliardy Kč

10.04.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 10. dubna (ČTK) - Firmě Spar Česká obchodní společnost, která v Česku provozuje 24 hypermarketů Interspar a jeden supermarket Spar, vzrostl v loňském roce obrat o 17,9 procenta na 11,5 miliardy korun. Novinářům to dnes řekl jednatel a generální ředitel Spar Česká obchodní společnost Martin Hruška. Loňský hospodářský výsledek nezveřejnil.

Spar Česká obchodní společnost loni na tuzemském trhu otevřela dva nové hypermarkety a první supermarket. Počet prodejen hodlá zvyšovat i letos. "V letošním roce se chystáme otevřít tři nové hypermarkety a čtyři supermarkety," řekl Hruška.

Interspar má ve svých expanzních plánech zacíleno jak na velká města, tak na menší sídelní útvary. "Pro nás je otevřené každé město, které má více než 5000 obyvatel. Velmi nás ale zajímá i Praha a další větší města, kde vidíme velký potenciál," uvedl Hruška, který loni v listopadu řekl, že společnost Spar chce na tuzemském trhu do pěti let provozovat 100 až 150 supermarketů.

Hruška tehdy nevyloučil akvizici konkurenčních prodejen. Vedení řetězce Spar uvažovalo například o nákupu 96 prodejen společnosti Delvita, která se rozhodla ukončit v ČR činnost. Její supermarkety ale nakonec koupí společnost Billa.

Stejně jako Spar se na menší česká města v poslední době zaměřují expanzní plány ostatních obchodních řetězců, které dosud stavěly prodejny ve větších městech. Podle odborníků se tak zostří konkurenční boj, protože menší města byla doménou především diskontních prodejen.

Například společnost Tesco Stores ČR svůj první malý supermarket otevřela v roce 2005 v Mikulově, který má zhruba 8000 obyvatel. V závěru loňského roku mělo Tesco malé obchody také například ve Vodňanech, Bechyni či Veselí nad Lužnicí. Tyto obce mají přibližně 6000 obyvatel.

V Česku v poslední době ztrácejí postavení supermarkety, protože je z trhu vytlačují diskontní prodejny a hypermarkety. Hlavní podíl na trhu loni měly právě hypermarkety, a to 34 procent. Diskontním prodejnám patřil 21procentní podíl a na supermarkety připadlo pouze 14 procent trhu. Velkoobchodní prodejny typu cash&carry měly podíl tři procenta a zbývající část (28 procent) tvořil nezávislý maloobchod.

Podle Hrušky je ústup supermarketů pouze zdánlivý. "Diskontní prodejny expanzi zrychlily, supermarkety naopak přibrzdily. My nyní chceme formát supermarketů rozvíjet," podotkl Hruška.

Spar Česká obchodní společnost je součástí rakouské skupiny Austria Spar International. Na loňském žebříčku deseti největších tuzemských obchodníků, který podle odhadovaných tržeb sestavily společnost Incoma Research a časopis Moderní obchod, patřilo Intersparu deváté místo.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK