Čtvrtinu letecké dopravy letos obstarají nízkonákladoví dopravci

10.04.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 10. dubna (ČTK) - Nízkonákladoví dopravci letos zvýší svůj tržní podíl v pravidelné letecké dopravě na ruzyňském letišti na 25 procent. Na dnešním setkání s novináři to řekl marketingový ředitel Letiště Praha Jiří Pos. Loni se takzvaní low-cost dopravci podíleli v Praze na pravidelné přepravě cestujících 23 procenty, v roce 2005 drželi zhruba 21 procent tržního koláče. Podle Pose mají potenciál zaujmout až 40 procent trhu.

Nejvíce cestujících přepravil loni britský easyJet (814.000), nejbouřlivější rozvoj však zatím prožívají aerolinky SkyEurope, které do Prahy přišly loni v dubnu a nyní slaví rok působení v Praze. V loňském roce s nimi letělo 300.000 lidí, letos zatím přepravily dalších 117.000. SkyEurope, které v Praze vedle ČSA a Travel Servisu mají základnu, rozšířily síť svých linek z původních sedmi na nynějších šestnáct.

O druhé místo v počtu destinací se dělí easyJet se Smart Wings, což je nízkonákladová značka české firmy Travel Service. Obě dopravní společnosti létají shodně do devíti evropských měst. Do pěti měst létají z Prahy JET2. Celkem v letním letovém řádu zajišťují nízkonákladové aerolinie 64 linek do zhruba 60 měst po celé Evropě.

Jak dnes sdělila generální ředitelka letiště Hana Černochová, patří nízkonákladová přeprava k nejrychleji rostoucím segmentům trhu. "Na loňském celkovém růstu počtu pasažérů mají velký podíl nízkonákladoví dopravci," řekla. Právě SkyEurope jsou podle ní příkladem dynamického dopravce, který zaujal i svou reklamou.

Podle statistik létají low-costy z Prahy nejčastěji na britské ostrovy. Z deseti nejzatíženějších linek jich sedm míří do britských měst, přičemž nejčastěji se létá do Londýna. Mezi sedmičku britských měst se na třetí místo vklínila pouze Paříž, osmý je Řím a devátý německý Dortmund.

Ačkoliv nízkonákladové aerolinie přepravují z Prahy každoročně více cestujících, jejich počet se s letošním letním řádem poprvé snížil. Oproti loňským 19 jich bude letos do Prahy létat pouze 18. Počátkem března totiž vyhlásila krach švédská společnost FlyMe Sweden, které se nepodařilo sehnat dostatek provozního kapitálu.

Podle odborníků bude segment nízkonákladové letecké přepravy dále růst. Pomoci má také nová dohoda mezi EU a USA o liberalizaci podmínek leteckého provozu nad Atlantikem. Velkou zásluhu low-costů spatřují odborníci v tom, že přilákaly k letecké dopravě i lidi, kteří by za normálních okolností o cestě letadlem nikdy neuvažovali. Z toho mohou údajně těžit i klasičtí síťoví dopravci.

Podle Černochová však nebude do budoucna jednoduché rozlišit klasického síťového dopravce od nízkonákladových aerolinek. "Jejich služby se již nyní sbližují," řekla Černochová.

Fenomén nízkonákladových aerolinií vznikl v polovině osmdesátých let, kdy irská rodina Ryanů založila leteckou společnost Ryan Air. Ta tehdy nabídla cestujícím lety mezi Dublinem a Londýnem za poloviční cenu než stávající dopravci.

Provoz nízkonákladových dopravců je založen na co největším okleštění zbytných nákladů a s tím související nabídce nejnižší ceny. Na palubě letadla tak cestující nedostane žádné občerstvení zdarma, aerolinie létají na odlehlá letiště, která mají nízké letištní taxy, a využívají také méně atraktivních časů, kdy jsou nejnižší přeletové poplatky.

Významným impulsem pro celý obor byl v polovině 90.let nástup internetu. Díky tomu došlo k dalším úsporám a dnes se levné letenky prodávají výhradě přes internet. Stále častější je také internetové odbavení.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK