Ze 330 skupin výrobců, zařazených Státním zemědělským intervenčním fondem do zmíněného dotačního programu, je více než 180 takových, které nikoho nesdružují, ale jsou tvořeny pouze jednou mateřskou právnickou osobou, případně několika vzájemně se prolínajícími firmami, uvádí ASZ na svých internetových stránkách. Tyto "skupiny" pak pouze prodají veškerou produkci svého zakladatele, splní tak podmínku daných tržeb a mohou se dostat k dotacím. Ty začínají na pěti procentech obratu první dva roky po dvě procenta v roce pátém.
V loňském roce žadatelů prudce přibylo a proti předpokládanému objemu podpory kolem 60 milionů korun činí nárok skoro půl miliardy. Takové peníze podle Němce v zemědělském rozpočtu nejsou.
Předseda ASZ navíc soudí, že celá věc nese znaky organizované akce, která by nebyla možná bez součinnosti odpovědných pracovníků SZIF. Podle ministerstva zemědělství ale fond postupoval podle platné legislativy. Příslušné nařízení vlády stanovuje, že do programu může být zařazen subjekt, který splňuje podmínku roční obchodované produkce v hodnotě nejméně tři miliony korun nebo podmínku nejméně pěti společníků nebo členů skupiny výrobců.
"Je to dědictví minulých vedení ministerstva. Připravujeme právní analýzu, abychom omezili nekontrolovatelný příliv žádostí o tuto podporu," uvedl ministr Gandalovič. ASZ žádá, aby subjekty, které nejsou tvořeny skutečnou skupinou výrobců, byly z programu vyřazeny.
ASZ na webu uvádí, že například ZVOS Hustopeče, jejímž spolumajitelem je bývalý prezident Agrární komory Václav Hlaváček, se sama se sebou sdružila do ZEMKO GROUP. ZOS Jemnice šlo zase cestou společnosti s ručením omezeným ve stoprocentním majetku předsedy družstva. Řadu "skupin" výrobců pak podle asociace vlastní stoprocentně giganti na agrárním trhu Agrofert či Agropol.
"Postupovali jsme pouze podle platné legislativy," reagovala mluvčí Agropol Group Jana Kindlová. Hlaváček řekl, že nemá zájem se k věci vyjadřovat, ale vše bylo podle něj dle předpisů.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
