"V době, kdy se Evropa obává o svou energetickou bezpečnost, je šílenstvím schvalovat prodej aut s vysokou spotřebou jezdící nebezpečnými rychlostmi, které zákon zakazuje," řekl dnes Davies. Navrhuje proto, aby se v zemích EU mohla prodávat jen auta, která nebudou moci jezdit rychleji, než o čtvrtinu víc nad 130 kilometrů v hodině, což je rychlostní limit ve většině států unie s výjimkou Německa. Veškerá auta v Evropě by tak neměla být s to vyvinout větší rychlost než 162 kilometrů v hodině s výjimkou zdravotnických či vojenských automobilů.
Daviesův návrh, o kterém bude hlasovat výbor pro životní prostředí v září a plénum EP o měsíc později, je sice nezávazný, ale očekává se, že vyvolá jednotný odpor německých poslanců. "Chceme vyrábět nejčistší auta, ne nejpomalejší," řekl bývalý předseda výboru pro životní prostředí Karl-Heinz Florenz.
Asociace evropských automobilových výrobců (ACEA) sdružující 13 největších automobilek uvedla, že zákaz by vedl ke snížení emisí CO2 jen asi o jedno procento. Podle ACEA auta jezdí většinou malou a střední rychlostí na místních silnicích.
Evropská komise v únoru navrhla v rámci boje s globálním oteplováním omezit emise u nových osobních aut na 130 gramů oxidu uhličitého na kilometr do roku 2012. Reagovala na to, že většina automobilek neplní dobrovolnou dohodu, podle níž mají snížit emise do příštího roku na 140 gramů CO2. Komise kromě toho požaduje další snížení emisí až na 120 gramů CO2 dalšími kroky, například zaváděním biopaliv a zlepšením kvality dílů, které mají vliv na spotřebu paliva - pneumatik, klimatizace či řazení.
Předpokládá se, že by s konečným legislativním návrhem měla EK přijít začátkem příštího roku. O automobilových emisích budou jednat ve čtvrtek také ministři životního prostředí EU.
Davies ujistil, že není proti tomu, aby auta měla vysokou akceleraci. Rychlost je také jen jedním z kroků, které doporučuje. Na rozdíl od komise by dal automobilovému průmyslu více času na snížení emisí, ale přísnější limity. Do roku 2015 navrhuje limit 120 gramů na kilometr, a do roku 2020 pak 95 gramů.
Nová evropská auta vypouštějí do ovzduší průměrně 161 gramů CO2 na kilometr. Škoda Auto dosahuje emisí asi 150 gramů a do konce příštího roku by se měla dostat těsně nad požadovaný limit 140 gramů.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
