Podle člena bankovní rady ČNB Pavla Řežábka bude možné i nadále uvádět ceny zboží a služeb v haléřích a jejich násobcích. "Současná praxe zůstane zachována a zaokrouhlovat na celé koruny se budou jen konečné položky nákupu pouze při hotovostních platbách," uvedl.
Centrální banka počítá s tím, že výměna neplatných mincí bude možná u komerčních bank jeden rok. "Toto období, které je stejné jako v předchozích případech ukončení platnosti bankovek nebo mincí, bude trvat od 1. září 2008 do 31. srpna 2009," uvedla ČNB. Ta pak bude samotná mince měnit ještě po dobu dalších pěti let až do konce srpna 2014.
Dopad na inflaci podle ČNB nelze předpovědět stejně jako v době, kdy končily desetníky a dvacetníky. Jejich platnost skončila v roce 2003.
Z oběhu zpět do centrální banky se v současnosti vrací pouze deset procent padesátihaléřových mincí. "Tento vývoj odráží změny v chování většiny účastníků peněžního oběhu, vývoj preferencí spotřebitelů, pokles významu mince této hodnoty v peněžním oběhu a její malou oblibu u veřejnosti," uvedla ČNB.
Náklady na samotnou výrobu padesátihaléřů nejsou příliš vysoké a pohybují se v řádu milionů korun ročně. "Vedle nich však je nutno vidět obtížně vyčíslitelné celkové náklady všech účastníků peněžního oběhu na zpracování těchto mincí, jejich distribuci a další manipulaci s nimi," odůvodnila rozhodnutí ČNB.
Na rozdíl od jiných mincí jsou padesátníky vyráběny z hliníku, který se poměrně snadno otírá a znečišťuje počítací stroje. Ke zpracování padesátihaléřů navíc není možné využít běžné linky na mince, a je proto nutné je zpracovávat ručně.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
