Zaměstnavatelé dnes hledají především specialisty s dvou- až tříletou praxí, uvedl Křížek. Česko není výjimkou: nedostatek zkušených odborníků je podle výzkumu nizozemské agentury Insites NV hlavním problémem, který trápí firmy po celé Evropě.
"Složité je dnes obsadit především pozice s nároky na odborné znalosti a víceleté zkušenosti," tvrdí Ian Graves, který řídí pobočky RHI v kontinentální Evropě. "Zaměstnavatelé navíc řeší problém, jak odborníky motivovat a udržet," popsal další obtíže evropského pracovního trhu Graves.
Firmy mohou řešit nedostatek pracovníků například náborem zahraničních zaměstnanců, který ale částečně komplikuje nedostatečně pružná pracovní legislativa.
Jiným řešením může být například agenturní zaměstnávání. Firmy si tak mohou krátkodobě "najmout" zaměstnance, který má uzavřenou pracovní smlouvu s agenturou. Obvykle jde o tři až šest měsíců. Zhruba dvě pětiny všech projektů ale bývají prodlouženy a agenturní zaměstnanec zůstává ve firmě déle, dodal Křížek. Výjimkou ale podle něj nejsou ani smlouvy na dobu neurčitou.
Agenturní zaměstnání má tradici hlavně v zemích s pružnou pracovní legislativou. Ve Velké Británii představuje podle statistiky podíl lidí zaměstnaných formou agenturního zaměstnání 5,1 procenta, v Nizozemsku 3,4 procenta. V Německu je to naopak pouze 1,7 procenta, v ČR nejsou dosud k dispozici statistické údaje.
V Evropě se podle Gravese mění i vnímání agenturního zaměstnávání ze strany firem. "Dnes jsou tímto způsobem obsazovány odborné specializované pozice. V Německu má například každý třetí agenturní zaměstnanec vysokoškolské vzdělání," řekl Graves.
V Česku je agenturní zaměstnávání převážně spojeno s modrými límečky, tedy s dělnickými profesemi.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
